Piratpartiet

Stoppa omedelbart FRA:s verksamhet

Pressmeddelande   •  Sep 09, 2013 09:39 CEST

Piratpartiet har upprepade gånger visat att Statens Inspektion av Underrättelseverksamhet (SIUN) under flera år prickat FRA för att de systematiskt bryter lagen.  Även Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys, riktar stark kritik mot FRA:s slappa attityd till de regler man har att följa. Piratpartiet kräver att FRA:s verksamhet omedelbart fryses tills en oberoende granskning genomförts och alla nödvändiga förändringar vidtagits eller verksamheten helt lagts ned.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, säger:

– Avslöjandet om FRA:s nära samarbete med amerikanska NSA har ställt FRA-frågan på sin spets. Det är skamligt att vi har en regering som anser att Sverige ska stå i övervakningssamhällets absoluta frontlinje.

– Det är inte en nyhet att FRA tänjer på lagen, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Det har man alltid gjort och man har kunnat fortsätta göra det, eftersom regering och riksdag i åratal sett mellan fingrarna med övertrampen. Det behövs därför en medborgarkommission, som granskar detta.

Piratpartiet kräver:

• Frys FRA:s verksamhet helt och tillsätt en politiskt oberoende utredning, där oberoende människorättsorganisationer bereds plats.
  • Skapa ett regelverk där det är tydligt vem som bär det yttersta ansvaret när FRA överskrider sina befogenheter och vilka konsekvenserna bör vara.
  • Utred FRAs verksamhet som den ser ut idag. Klargör vilka samarbeten som finns med andra länder och hur omfattande de är.
  • Utred om FRA:s massövervakning verkligen är den väg Sverige bör ta in i framtiden.

– När en båt läcker täpper man först igen hålet, sedan bestämmer man åt vilket håll man ska åka. Detsamma gäller FRA, säger Troberg. Stoppa omedelbart verksamheten, granska den och ta en seriös funderare på om den ens behövs. Massövervakning skapar inte den trygghet makthavarna utlovar. Den gör oss alla mer sårbara.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.