Destination Kalmar

Staffan Hellstrand och Uno Svenningsson – veckans artister på Larmtorget i Kalmar

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2012 15:30 CEST

På tisdagar och torsdagar mellan kl. 19 och 21 möter du svenska artister och band på Larmtorgets livescen mitt i centrala Kalmar. Dessutom görs uttagningar i Sveriges Radio P4:s landsomfattande artisttävling ”Svensktoppen nästa”.

Denna vecka gästas Larmtorget av:

Tisdagen den 17 juli: Staffan Hellstrand
Staffan Hellstrand debuterade som soloartist 1989, men har också varit medlem i grupperna Dimmornas Bro och SH! Sedan 2010 ingår han i gruppen De Lescano, tillsammans med sångerskan Isabel De Lescano och gitarristen Fredrik Blank. År 1992 fick Staffan Hellstrand en grammis för bästa manliga pop-/rockartist och 1993 för årets låt, ”Lilla fågel blå”. I februari 2012 släppte han ett nytt album med ett mer akustiskt sound och lätta countryinfluenser.

Deltagare i ”Svensktoppen nästa” den 17 juli:
Orphan songs, Alexandra Simonsson och M.I.N.D

Torsdagen den 19 juli: Uno Svenningsson
Uno Svenningsson inledde karriären som sångare i gruppen Freda’ och solodebuterade 1994 med albumet ”Uno”. Låten ”Under ytan”, som var tredje singeln från den plattan, har spelats in både på finska och danska. Genom åren har det blivit flera soloalbum, men också samarbe­ten med bl.a. Irma Schultz Keller. År 2007 tävlade de tillsammans i Melodifestivalen med låten ”God morgon”. De har också gett ut två julskivor tillsammans, den senaste kom 2011.

Deltagare i ”Svensktoppen nästa” den 19 juli:
Andy Poet, Adam Alexander och Charlotte Berlevik

Musik på Larmtorget arrangeras av Destination Kalmar i samarbete med Sveriges Radio Kalmar och Larmtorgets krögarförening. Evenemanget pågår t.o.m. 16 augusti.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.