Egmont Publishing Kids AB

Stallet.se rankas högst bland svenska ungdomssajter

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 07:05 CET

När Sveriges tyngsta branschtidning, Internetworld, nyligen utsåg årets 100 bästa sajter i Sverige, hamnade Stallet.se på en hedrande 41:a plats – högst rankad av alla ungdomssajter!

”Vi har arbetat hårt under 2010 för att utveckla sajten och förbättra tryggheten för medlemmarna och deras föräldrar. Rankningen från Internetworld bekräftar vår ställning som en av Sveriges populäraste barn- och ungdomssajter”, konstaterar Hans Blomberg, VD i Sudd AB, som driver Stallet.se.

Stallet.se är en drömvärld för hästintresserade tjejer i åldern 10 - 16 år. Tillsammans med sina nordiska systersajter är det en av nordens största tjejcommunitys med över 220 000 aktiva användare.

I Stallet.se’s virtuella värld driver medlemmarna egna stall, där de föder upp hästar och andra djur. De odlar egna grödor, sköter om sina hästar och tränar upp dem för att kunna delta i olika tävlingar. Djuren köper och säljer de även till varandra för fiktiva ”stallpengar” som de sedan kan spendera på att köpa in ny utrustning till stallet. Det finns också en mängd kreativa verktyg som medlemmarna använder för att bygga upp sina drömvärldar och beskriva sina hästar och husdjur.

Ungdomarna utvecklas, har roligt tillsammans och lär sig samarbeta. Samtidigt får de förståelse för att hantera pengar genom den virtuella valutan och vad det innebär att driva en egen verksamhet.

För mer information kontakta Hans Blomberg, verkställande direktör, Sudd AB, tel. 0736-50 85 42, e-post hasse@sudd.nu.

Stallet.se ägs och drivs av Sudd AB där Egmont Kärnan AB är huvudägare.

Egmont Kärnan AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kärnan AB, som omsätter 550 miljoner SEK och har 110 anställda, ingår i Egmont-koncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner, som ger ut medier i över 30 länder, och som med 6 800 medarbetare hade en omsättning 2009 på 1,4 miljarder EUR.