Starbreeze AB

Starbreeze tecknar tilläggsavtal med Universal Interactive

Pressmeddelande   •  Sep 22, 2003 16:33 CEST

Starbreeze har tecknat ett tilläggsavtal med den internationella förläggaren Universal Interactive. Avtalet omfattar tilläggsarbeten på den pågående produktionen "Hollywood-film" vilken Starbreeze sedan 2002 utvecklar på uppdrag av Universal Interactive . I enlighet med tilläggsavtalet har Universal Interactive även förvärvat en licens avseende Starbreeze spelmotor där Universal Interactive, under vissa villkor, ges rätt att utnyttja teknologin i framtida spelproduktioner. För Starbreeze har tilläggsavtalet ett sammanlagt värde om 700.000 US dollar, motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor baserat på nuvarande valutakurs.

"Att Universal Interactive köper ytterligare utveckling av Starbreeze är glädjande. Att de dessutom vill licensiera vår spelmotor är ett erkännande av att dess teknologiska höjd. Tilläggsavtalet påverkar vår finansiella ställning positivt, men det är just nu för tidigt att uttala sig om effekterna i mer detalj", säger Nicklas Dunham, VD för Starbreeze i en kommentar.

För ytterligare information kontakta:
Nicklas Dunham, VD Starbreeze AB (publ)
E-post: dunham@starbreeze.com

Starbreeze AB (publ) utvecklar interaktiv underhållning för världsmarknaden genom att producera spännande och nydanande video- och datorspel för PC och spelkonsolerna Microsoft Xbox, Sony Playstation 2 samt Nintendo Gamecube. Företaget grundades 1998 och har sedan start haft en kraftig tillväxt. Starbreeze är noterat på AktieTorget och handlas i OM Stockholmsbörsens SAX-system. För mer information se, www.starbreeze.com.