Starbreeze AB

Starbreeze tecknar tilläggsavtal med Vivendi Universal Games

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2004 09:02 CEST

Starbreeze har tecknat ett tilläggsavtal med spelförläggaren Vivendi Universal Games i Los Angeles. Avtalet omfattar utveckling av en PC-version av spelet The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay. Royaltyersättningen för denna version är fristående från Xbox-versionen.

Riddick har nyligen utgivits på Xbox-plattformen i USA och har snabbt blivit ett av de mest populära Xbox-spelen på marknaden. Europaversionen släpps i augusti, samtidigt som filmen The Chronicles of Riddick har premiär.

På sajten Gamerankings.com, som sammanfattar recensioner från amerikanska speltidningar, har Riddick nu ett genomsnittsbetyg på 90,5% efter 49 recensioner, vilket gör det till det 12:e bästa Xbox-spelet genom tiderna.

"Starbreeze är mycket glada över Riddicks mottagande i spelbranschen. Därtill har försäljningen av Xbox-versionen av spelet i USA varit mycket god till både Starbreeze och Vivendi Universal Games stora glädje. Det kändes därför rätt att ta beslutet om att även producera en PC-version. Vi förväntar oss att även denna kommer att sälja bra" säger Starbreezes VD Johan Kristiansson.

Frågor besvarar av Johan Kristiansson, tel. 070-646 18 30, e-mail: kristiansson@starbreeze.com

Starbreeze AB(publ.) utvecklar actionspel till Xbox, Playstation2, PC och Gamecube. Bolaget är noterat på Aktietorget och har ca 3000 aktieägare. Omsättningen för senaste bokslutsåret uppgick till 38 msek. Starbreeze har släppt spel som Riddick, Knights of the Temple, Enclave och Outforce. Bolaget hette tidigare O3 Games. För mer info se: www.starbreeze.com