EyeTrackShop

Stark annons från IKEA på Facebook

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 15:07 CET

IKEAs annons på facebook.com är månadens mest effektiva annons på nätet. Annonsen drog till sig flest blickar och hade högst värden vad gäller annons- och avsändarerinran enligt EyeTrackShop som utvärderar annonsers effekt på nätet via eye tracking.

Stockholm den 4 februari 2013 – EyeTrackShop som via en vanlig webbkamera mäter vad användare ser och inte ser på nätet och i tidningar, genomför varje månad ett hundratal effektmätningar av annonser i och utanför Sverige. Mätningarna visar vilka annonser som fungerar bäst rent visuellt - det vill säga vilka annonser som flest lägger märke till när de surfar – och vilka som har starkast annons- och avsändarerinran. I onlinekategorin för Sverige i januari vinner IKEAs annons i på facebook.com

-  Som marknadschef kan du nu säkerställa att dina satsningar skapar effekt; dvs att din reklam faktiskt syns. Mer än var tredje banner som ligger ”in screen” är det ingen som ser! För mycket annat kul på sajten drar åt sig uppmärksamhet, eller så kanske bannern har en dålig placering.. Genom att mäta hur många som faktiskt ser en annons, samt hur mycket tid de lägger på den, hjälper vi våra kunder att utvärdera vilka placeringar, format och kreativa utförande som har störst möglighet att ge önskad effekt, säger EyeTrackShops grundare och VD Mathias Plank.

Månadens mest effektiva annons på nätet utses genom att vikta samman traditionella erinransvärden med samtliga tre eyetracking-parametrar: visuell styrka/ förmåga att tränga igenom bruset (% som tittat på annonsen), engagemang (tid på annonsen) och förmåga att snabbt tränga igenom bruset (tid till första fixering).

Att identifiera vad användare ser och inte ser på nätet och i tidningar, är en viktig pusselbit vid sidan av traditionella observations- och attitydmätningar för att förstå och rätt analysera kommunikationseffekter från reklaminvesteringar. Insikterna möjliggör att både det kreativa i annonsen, medievalet, annonsformatet och annonsens placering på sidan kan utvärderas.

Med EyeTrackShops plattform görs eyetracking-teknologin nu tillgänglig för en bredare massa. Bland EyeTrackShops kunder återfinns bl a de större mediahusen och annonsörerna samt flera ledande mediabyråer.

För mer information, kontakta: Mathias Plank, grundare och VD, EyeTrackShop

Tel  070 536 02 00, mathias@eyetrackshop.com

EyeTrackShop är ett snabbväxande bolag som har utvecklat världens första lösning för Online Eye Tracking.

2012 fick bolagets VD Mathias Plank ARF:s ”Innovation Award”, och 2011 utsågs företaget till ett av Europas mest innovativa i Red Herring Europe Top 100 Winner. Eyetracking avslöjar var man tittar genom att mäta ögats rörelser; insikterna används för att optimera investeringar i marknadskommunikation. EyeTrackShop har idag kontor i Sverige, Storbritannien, USA och Kina, och erbjuder sina tjänster över hela världen.

Läs mer på EyeTrackShop.com