FMV

Stark milstolpe av Gripenprojektet

Pressmeddelande   •  Nov 28, 2008 13:16 CET

Igår lämnade FMV över det 204:e svenska Gripenplanet till Försvarsmakten. Det sista planet i delserie tre. Kostnaden för hela delserien om 64 flygplan blev hela 1500 miljoner lägre än vad som avtalats.

När FMVs Oscar Hull lämnade över det 204:e svenska Jas 39 Gripen till flygvapeninspektören Anders Silwer var det en stor milstolpe i det flygindustriprojekt som riksdagen beslutade om 1982. Många milstolpar har passerats längs vägen och när nu delserie tre är levererad är det i tid, med rätt teknik och till rätt ekonomi.

Utvecklingsprojekt har en tendens att dra mer kostnader än beräknad då svårigheter tillstöter längs vägen, men här har Jasprojektet visat att det går att hålla ekonomin trots att systemet ligger på teknikens framkant. Kostnaden för kunden blir cirka tio procent lägre än avtalat, hela 1500 miljoner.

- Vägen har inte varit spikrakt, det vill jag säga, det är ett komplext projekt. Men det är en stor framgång att vi kan leverera med så goda marginaler, säger Oscar Hull som är FMVs projektledare.

FMV och Industrigruppen Jas förhandlade fram avtalet och lyckades hitta de drivkrafter som gör att industrin nyttjar sin kapacitet på bästa sätt samtidigt som kunden får de förmågor som man efterfrågat.

- Avtalet var bland annat konstruerat så att FMV och Saab delar på de mindrekostnader som kom ur projektet. Det var tydligen en mycket bra positiv drivkraft som starkt bidragit till projektets effektivitet, säger Oscar Hull.

När alla svenska Gripenplan är levererade väntar nya utmaningar. Riksdagens beslut om en ensad svensk flygplanspark innebär att 31 Gripenplan ska uppgraderas till den senaste versionen - C/D.

Men även C/D-versionen ska vidareutvecklas. Bakgrunden till det är omvärldsförändringar och krav från operatörerna. Det innebär till exempel nya vapensystem, spaningssensorer och förbättrad förmåga att samverka med andra nationer. Det här gör att Gripensystemet kan leva och verka i 30 till 40 år fram i tiden.