Finnair

Stark ökning till Asien för Finnair i oktober

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 09:25 CET

Oktober blev ännu en framgångsrik månad för Finnairs Asientrafik. Antalet passagerare ökade med 14 procent till 125 000 stycken. Hittills i år har 1,3 miljoner resenärer valt Finnair till Asien. Europatrafiken ökade med 12 procent och Nordamerika med hela 30 procent. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen kommenterar:

– Fina siffror, trots att affärsresandet från Europa till Asien ännu inte kommit i gång riktigt. Från Asien till Europa däremot är det bra beläggning. Finnair ser nu också ut att kunna nå rekordmånga 1,5 miljoner passagerare till Asien för helåret 2011. Punktligheten var utmärkta 91 procent. På flygfraktsidan ökade antalet ton med 20 procent.

Finnairs svenske "Kvalitetsjägare" har testat halvägs
Nu har Finnairs svenske "Quality Hunter", kocken och reseentreprenören Sanjoo Malhotra från Stockholm, avverkat halva sin testresa med Finnair till Asien, Europa och Nordamerika. Hans uppdrag: Syna mat och dryck. Sanjoo har redan listat ett par viktiga saker som han tänker rekommendera Finnair efter att ha besökt bland annat Tokyo, Paris och Singapore. Under resan gör han intervjuer med passagerare ombord:

– En japansk resenär i Business class tyckte att Finnair ska satsa ännu mer på autentisk och genuin japansk mat, en annan passagerare tyckte att Finnair borde ha en speciell barnmeny ombord och en tredje asiatisk resenär ville se ett bredare utbud av vegetarisk mat.
Sanjoo har också testat om Finnair klarar av att servera glutenfri mat och vegetariskt ombord med endast tre timmars förbeställning. Inga problem, visade det sig!

Följ Sanjoo Malhotra på qualityhunters2.com och på Twitter!

"All time high" för Finnair från Norrköping
Finnairs linje mellan Norrköping och Helsingfors noterade ett nytt "All time high" för en enskild månad. Oktober månad i år är den bästa någonsin i antal passagerare sedan starten den 30 augusti 2009. Plus 72 procent jämfört med samma månad förra året. Marknadschef Jörgen Nilsson vid Norrköpings flygplats är helnöjd:

– Den främsta förklaringen till toppnoteringen är att fler och fler hittar den rakaste och mest klimatsmarta vägen från Östergötland till Asien. Alltså via Helsingfors med Finnair.

Flyg från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Skellefteå eller Umeå
Gäller vid bokning via finnair.se. Kolla priserna med din resebyrå!

Schweizare tar hand om Finnairs bagage
Från den 1 december i år kommer den schweiziska leverantören av marktjänster - Swissport - att ta hand om Finnairs bagagehatnering. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen säger:
– Syftet är att ytterligare förbättra kvalitet, snabbhet och kostnadseffektivitet när det gäller bagagehantering. Swissport, som är en global aktör med lång erfarenhet inom marktjänster vid internationella flygplatser, erbjuder oss kompetens i toppklass.
Swissport International Ltd, som är världsledande inom marktjänster, servar över 100 miljoner passagerare på uppdrag av 650 företag i flygsektorn. Swissport sysselsätter 35 000 personer vid 180 flygplatser i 36 länder på fem kontinenter.