Extreme Networks

STARK TILLVÄXT FÖR SVENSKA EXTREME NETWORKS

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 07:44 CET

Det går bra för Extreme Networks i Sverige. Omsättningen ökade under 2010 med omkring 50 procent med stigande marknadsandelar. Bolaget har nu passerat nivåerna före finanskrisen.

Under året har Extreme Networks utvecklat och presenterat flera nya produkter i en kraftfull produktportfölj. Bolaget har där fokuserat på att leverera enkelhet i installation och drift i kombination med en bra relation i pris och prestanda.

Bland de nyheter som väckt störst intresse under 2010 återfinns bland annat Extremes nya 40 gigabits switchar, Direct Attach och XNV som är delar av Extreme Networks strategi riktad mot datacenter .

– Våra kunder pratar mer och mer om totalkostnaden för att äga och driva nätverken och det har passat oss, säger Tyke Pålsson, VD på Extreme Networks i Sverige som tillträdde i mars 2010. Extreme Networks strategi är att utveckla produkter som tillåter kunderna att öka prestandan och förenkla driften utan att de ska behöva kassera sina tidigare investeringar – oavsett leverantör.

En annan delförklaring till framgången under förra året är satsningen på nya partners, vilket skapat ökad synlighet och närvaro på marknaden.

– Vi har lyckats både med att expandera våra partnernätverk och ta hem nya affärer inom kundsegment där Extreme Networks tidigare inte lyckats synas.

– Den väg vi i Sverige slog in på i början av 2010 har förverkligats med råge. Vi har internt inom koncernen haft en tydlig ”road map” att gå efter och den kommer nu även att lanseras externt under våren. Vi ser därför med tillförsikt fram emot 2011.

Kvartalsrapportens globalt för sista kvartalet 2010 släpptes 1 februari. Den visade att just det s k EMEA-området, där Sverige ingår, går starkt just nu. Bolaget som helhet nådde sitt omsättningsmål på 85 miljoner dollar med en vinst på omkring 5 miljoner dollar.

Läs mer i bifogade amerikanska pressrelease.

För mer information kontakta:
Tyke Pålsson, +46 8 506 558 40, tpalsson@extremenetworks.com

Om Extreme Networks

Extreme Networks grundades 1996 med en vision om "Ethernet överallt!" Nu har denna vision blivit verklighet för tusentals kunder över hela världen. Extreme Networks finns i över 50 länder och erbjuder idag framgångsrikt kostnadseffektiva kommunikationslösningar till företag, operatörer och organisationer. Extremes huvudkontor är baserat i Santa Clara i Kalifornien och har kontor i samtliga nordiska länder. För mer information, http://www.extremenetworks.com