Seminoff

Stark tjej krossade motståndet i Europa!

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 15:14 CEST

Föra året missade Fia Reisek EM i armbrytning helt och hållet efetrsom hon precis fått barn. Året innan vann hon dubbla guld (man tävlar i höger och vänster arm för sig). Då gick hon i -65kg klassen. I år blev hon dubbel Europamästare -70kg klassen. Det här året har mycket gått ut på att komma tillbaka till Elitsatsningen efter graviditet och förlossning. Fia Reisek menar att tack vare ett bra samarbete med Stefan Waltersson på Seminoff, har hon fått hjälp med ett nytt upplägg som varit anpassat för hennes svagheter. Det har gjort att hon lyckats komma tillbaka avservärt mycket snabbare än hon hade kunnat hoppats på. Fia Reisek har samtidigt gått hos Stefan Waltersson och kontinuerligt kollat upp muskelbalans, hållningsanalyser och fått massage, för att kroppen ska klara av den hårda träningen och för att snabbare hitta tillbaka till sitt gamla max och även att för att kunna ta sig förbi det och bli ännu bättre. Det har gått riktigt bra att Elitsatsa trots en liten bebis, min lilla Tore har ibland fått hänga med i gymmet och det känns bra att det gått att lösa så, säger Fia Reisek.

Nu är siktet inställt på VM i Litauen, i slutet av September. Träningen kommer att trappas upp och bli ännu hårdare. Fia upplever att hon kan fortsätta att utvecklas på många plan. Hon säger att hon precis lärt sig vad den individanpassade grundträning som Stefan Waltersson lagt upp för henne innebär, med tanke på vilken utvecklingskurva hon redan haft sedan de inlett samarbetet för några månader sedan. Fia startade ganska nyligen en egen armbrytarförening som håller till på Hälsans Hus i Landvetter. Klubben heter Active Armsport och till sin hjälp har hon bland annat Johanna Isaksson som tidigare vunnit VM i en Masterklass i armbrytning. Bland Fias egna meriter har hon ett VM guld 2002, fyra EM-guld och ett flertal andra valörer från top-3 på EM och VM. Fia arbetar tillsammans med sin make Niklas på hans företag FIXAS där de är attribukmakare. Ni kanske har sett Zebran i glasögon-reklamen? Den har Niklas och Fia Reisek gjort. Fia instruerar även en del på gymmet Genki i bollebyggd där hon bor. Om någon är intresserad av att komma och prova på armbrytning, så är ni välkomna att ta kontakt genom armsport.seminoffsports.se eller att ta kontakt med Hälsans Hus i Landvetter så får ni hjälp. Bor du inte närheten kan du kolla vilken klubb som ligger närmast på svenskarmsport.com, nybörjare är alltid välkomna.

Bilder finns på http://armsport.seminoffsports.se/2014/05/27/dubbel-europamastare/ och är fritt fram att använda.