Finnair

Stark vändning för Finnair till Japan från Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 15:02 CET

–Äntligen ökar trafiken till Japan igen efter den katastrofala tsunamin. Bokningsläget för november och december från Sverige till Tokyo, Nagoya och Osaka visar på ett starkt plus. Detta efter några månaders tillbakagång. Nu handlar det istället om tvåsiffriga tillväxttal, säger Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen.

Från Japan till Helsingfors började återhämtningen redan i september. Då började Finnairs japanska företagskunder att resa i affärer igen. Företagen ökade sin inköp av flygbiljetter med 50 procent under september månad i år jämfört med samma period förra året. Det säger Finnairs VD Mika Vehviläinen i bolagets Q3 rapport.
Finnair erbjuder 22 avgångar per vecka till Japan. Dubbla dagliga till Tokyo fem gånger i veckan och fem gånger per vecka till både Osaka och Nagoya. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Umeå, Skellefteå och Köpenhamn.

Finnair lyfter Skellefteås flygplats
Skellefteå Airport fortsätter att växa kraftfullt. Från årets början har flygplatsen haft 232 000 resenärer vilket är 47 000 fler jämfört med fjolåret. Detta innebär en passagerarökning med 25 procent. Mest har utrikestrafiken ökat: Plus 228 procent jämfört med samma period förra året. Finnair har bidragit till denna ökning med sina båda linjer till Jakobstad och Helsingfors, som flygs av Flybe Nordic. Totalt har 4 100 passagerare flugit utrikes från Skellefteå.

Take off för Finnairs partnerbolag Flybe Nordic
Nu har Finnairs partnerbolag Flybe Nordic, som ägs till 40 procent av Finnair, börjat trafikera linjer som tidigare trafikerats av Finncomm Airlines. Som regel gäller Finnairs servicekoncept på flygningarna, med få undantag. Flybe Nordic, som har one class concept, flyger till följande destinationer från Helsingfors: Gdansk, Norrköping, Skellefteå (via Karleby), Tartu, Trondheim, Stockholm Bromma och Umeå. Incheckning via Finnairs webbplats eller automat kommer att bli möjlig inom kort. Finnairs bagageregler gäller för biljetter som utfärdats med AY-flygnummer och Flybes bagageregler för BE-flygnummer.
Finnair Plus Platinum-, Gold- och Silver-medlemmar, liksom oneworld Emerald-, Sapphire- och Ruby-medlemmar, får checka in ytterligare en väska. Flygbolagskoden för Flybe är BE.

Finnair samarbetar med Heli Air Monaco
Nu har Finnair inlett ett biljettsamarbete med helikopterbolaget Heli Air Monaco, vilket innebär att du kan flyga mellan Nice och Monaco Heliport på mindre än sju minuter. Bolaget flyger sträckan 22 gånger om dagen. Finnair har också inlett ett e-ticketsamarbete med Nordavia, vars viktigaste baser är Talagi Airporti Arkhangelsk och Moskva-Sheremetyevo i Ryssland.