Matilda Ringnér

Starka koncept och materialåtervinning - ledord i Matilda Ringnérs nya kollektion som lanseras vid Stockholm Furniture Fair 2010

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 13:23 CET

För Matilda Ringnér kom genombrottet 2008 med Rainman, vinkaraffen som lekte med det traditionella sättet att dekantera vin och fick stort genomslag såväl i Sverige som internationellt. I februari medverkar hon som individuell utställare på Stockholm Furniture Fair.

På mässan kommer Matilda lansera en ny kollektion accessoarer till hemmet, en kollektion som innehåller vardagliga produkter med oväntade, funktionella såväl som estetiska detaljer.

– Mitt arbete handlar om att ta fram produkter med en tydlig identitet, produkter som har historier att berätta. På så sätt kan sakerna som omger oss bli till något vi bryr oss om, tar hand om och vill behålla.

Denna ambition blir tydlig med Nomad Table, ett bord där bordskivan är integrerat i benen. Den enkla konstruktionen bidrar till ett flexibelt bord som är lätt att förflytta, stuva undan, men också att ändra utseende på. Bordskivan är uppdelad i flera delar vars sidor är olikfärgade och enkelt kan kombineras på en mängd sätt för att ändra bordets utseende – beroende på miljö eller humör.

Genomgående för flera av produkterna är att hon arbetat med spillmaterial från industrin.

Sex Bombs, förvaringskärlen i handblåst glas, har överdimensionerade korkar som är tillverkade av spill från träindustrin. Ett annat exempel är mattkonceptet Shake It! som är gjord av gummispill. Inspirerad av användarstudier har den ett integrerat handtag vilket underlättar att skaka mattan samtidigt som det skapar en enkel men annorlunda form.

- Genom att kombinera starka koncept med ett distinkt formspråk är min ambition att skapa produkter som ifrågasätter det allmängiltiga, men samtidigt uppfattas som självklara.

Resultatet kan ses i monter V05:10Stockholm Furniture Fair 9-13 februari 2010.

Matilda Ringnér är produktdesigner med bas i Malmö. 2008 tog hon examen från design-

utbildningen vid Kalmar Högskola och året därpå grundade hon sitt företag.

Kontaktuppgifter:

Matilda Ringnér