ToughTools Sverige AB/Panasonic Tools

Starka, smarta tillskott med det senaste inom intelligent teknologi - Panasonic lanserar flera spännande nyheter i oktober!

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2019 10:15 CEST

Under oktober förstärks Panasonics verktygssortiment att med fem nya modeller; en borrskruvdragare, en slagskruvdragaren, en efterlängtad multicutter och två praktiska tillbehör i form av en LED-lampa och en Bluetooth-högtalare. Allt ingår i Toughtool IP-familjen vilket innebär att de alla har extra skydd mot damm- och vatten.

Panasonic är känt för sina kraftfulla borrmaskiner och skruvdragare och släpper nu både en ny och förbättrad borrskruvdragare och en slagskruvdragare. Båda är utrustade med helt nya borstfria motorer som både ger högre effekt och bättre prestanda. Det släpps också en efterlängtad multicutter som kompletterar deras sågsortiment.

Alla maskiner kan användas med både 14,4V- och 18V-batterier, men de levereras som standard med 18V-batterier på 3Ah respektive 5Ah. Slutligen kommer praktiska tillbehör som en LED-lampa och en Bluetooth-högtalare, som båda har två USB-kontakter för laddning t.ex. smartphones. De två senare kan användas med alla Panasonics 14.4V-, 18V- och 21.6V-batterier.

Borrskruvdragare EY74A3

Denna nya och förbättrade modell är utrustad med en helt ny smart borstlös motor och den senaste inom intelligent styrteknik. Detta maximerar maskinens prestanda för att ge den kraft och hastighet som passar arbetsuppgiften som ska utföras. Borren justerar sig automatiskt mellan högt varvtal för lättare arbete och högre moment när belastningen ökar. Detta möjliggör korrekt vridmoment och rotation för alla typer av jobb.

Helt ny gängfunktion och hastighetslåsning

Liksom hos föregångaren EY74A2 kan hastigheten låsas i tre förinställda hastigheter. Förinställningarna är baserade på rekommenderade hastigheter för borrning med hålsåg i metall. Detta minskar risken för att hålsågen skadas eller att metallytan bränns på grund av fel rotationshastighet.

Dessutom har EY74A3 en helt ny funktion för gängning. Rotationsriktningen ändras automatiskt varje gång man trycker på omkopplaren. Maskinen klarar gängor upp till M10.

EY74A3 levereras i fyra versioner; en i Tanos T-loc Systainer med 5A-batterier, en motsvarande med 3Ah-batterier, en med endast maskinbody i Tanos T-loc-koffert eller som ren maskinbody i kartong.

Listpris för komplett uppsättning med 5Ah-batterier är 3595 kr exkl moms.

Slagskruvdragare EY76A1

Slagskruvdragare är ett oumbärligt verktyg för dem som skruvar mycket. Panasonic har alltid legat i förkant av utvecklingen och med nya EY76A1 tar de ytterligare ett kliv framåt. Den är precis som borrskruvdragare EY74A3 utrustad med en helt ny smart borstlös motor och den senaste inom intelligent styrteknik.

Liksom sina föregångare har EY76A1 också tre hastigheter så att slagkraften kan justeras till skruvstorleken och arbetet som ska utföras.

Flera avancerade inställningar

EY76A1 är utrustad med en självborrande skruvfunktion som minskar risken för skadade plåtgängor och skruvar. Med denna funktion aktiverad kommer maskinen att starta med hög hastighet för snabb och effektiv borrning i tunna metallplåtar. Vid genomborrning och övergång till gängning / skruvning reduceras hastigheten för ökad kontroll. Detta minskar risken för skadade gängor i plåten och trasiga skruvar. Samtidigt minskas behovet av slag som ger betydligt mindre oväsen än vid användning av traditionella slagskruvdragare.

Vid serieskruvning kommer den nya "DASH" -funktionen att inaktivera den steglösa hastighetsregleringen för att uppnå maximal hastighet med ett litet tryck på brytaren.

Bitsinfästningen har en ny konisk design som gör det lättare att byta bits, även med handskar på.

EY76A1 levereras i fyra versioner; en i Tanos T-loc Systainer med 5A-batterier, en motsvarande med 3Ah-batterier, en med endast maskinbody i Tanos T-loc-koffert eller som ren maskinbody i kartong.

Listpris för komplett uppsättning med 5Ah-batterier är 4595 kr exkl moms.

Multicutter EY46A5

En multicutter har länge varit saknad i Panasonic-sortimentet, men nu lanseras EY46A5 som är en kompakt och kraftfull modell. Med möjligheten att välja tillbehör och blad med både OIS och Starlock, hittar du alltid det som är bäst för jobbet som ska göras.

Naturligtvis har EY46A5 en borstlös motor med steglös reglering från 6-20000 o/m och med en 3-gradig svängningsvinkel kommer de flesta jobb att kunna utföras i hög hastighet och med god kontroll.

Ovanför bladfästet finns en inbyggd LED-lampa som garanterar god sikt på arbetsytan.

EY46A5 levereras i fyra versioner; en i Tanos T-loc Systainer med 5A-batterier, en motsvarande med 3Ah-batterier, en med endast maskinbody i Tanos T-loc-koffert eller som ren maskinbody i kartong.

Listpris för komplett uppsättning med 5Ah-batterier är 4995 kr exkl moms.

LED-lampa EY37C4B

Bra arbetsbelysning är viktigt, speciellt när vi går in i den mörka säsongen. Den nya och kompakta lampan EY37C4B är liten och praktisk så att den enkelt kan placeras i trånga utrymmen. Ljuspanelen kan ställas in både vertikalt och horisontellt så att ljuset pekar i önskad riktning. Det 360⁰ svängbara handtaget har också en krok som gör det enkelt att hänga upp den.

Den maximala ljusstyrkan är cirka 1500 lux, men styrkan kan justeras ner till 50% respektive 10%.

Med två inbyggda USB-kontakter kan EY37C4B förutom att ge stark belysningockså fungera som en powerbank för smartphones eller andra enheter som laddas via USB-kontakt. Den är utrustad med 2 USB-portar på 5V med maximal belastning 2 ampere. Genom att aktivera USB-anslutningarna får du samtidigt en fullständig översikt över batteriets laddningsnivå.

EY37C4B levereras utan batteri och har ett listpris på 995 kr exkl moms.

BlueTooth-högtalare EY37C5B

Ta med musiken vart du än går med Panasonics nya BlueTooth EY37C5B-högtalare. Den passar lika bra på arbetsplatsen, i stugan eller när du är på resande fot. Ljudpanelen kan ställas in både vertikalt och horisontellt så att ljudet pekar i önskad riktning. Det 360⁰ svängbara handtaget har också en krok som gör det enkelt att hänga upp högtalaren.

Volymen kan justeras antingen från din smartphone eller från styrpanelen på EY37C5B och räckvidden är cirka 10 meter.

Med två inbyggda USB-kontakter kan EY37C4B också fungera som en powerbank för smartphones eller andra enheter som laddas via USB-kontakt. Den är utrustad med 2 USB-portar på 5V med maximal belastning 2 ampere. Genom att aktivera USB-anslutningarna får du samtidigt en fullständig översikt över batteriets laddningsnivå.

EY37C5B levereras utan batteri och har ett listpris på 995 kr exkl moms.

För mer information, frågor eller andra bildformat, kontakta:

Anders Sebelius, VD och försäljningschef

anders@toughtools.se

Läs gärna mer på www.panasonictools.se.

ToughTools AB är distributör av kvalitetsprodukter från starka varumärken med hög kompetens, lång historia och hög innovationskraft. ToughTools AB distribuerar Panasonic Tools - en ledande tillverkare av batteridrivna handverktyg som skruvdragare, borrmaskiner, borrhammare, sågar, slipar och fogsprutor för professionella användare inom hantverk och industri. Verktygen kännetecknas framför allt av hög kvalitet, driftsäkerhet i extrema miljöer samt extra lång hållbarhet. Genomtänkt design, låg vikt och minimala vibrationer gör dessutom att verktygen är både skonsamma och lätta att arbeta med. Panasonic Tools – som ingår i den japanska elektronikkoncernen Panasonic Corporation.

ToughTools AB är också distributör av det franska kvalitetsvarumärket Diager som i mer än 50 år har utvecklat och producerat kvalitetsborr anpassade för proffsanvändare med höga krav. Diagers mål är att erbjuda innovativa produkter för borrning i alla typer av material och producerar årligen 35 miljoner borr som distribueras på världens alla kontinenter. Dessutom distribuerar ToughTools AB produkter från den tyska tillverkaren av klippare, sekatörer och tänger för industri- och trädgård; Löwe, samt Panasonic batterier.