Piratpartiet

Starkt lokalt resultat för Piratpartiet i Göteborg

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 06:00 CEST

Piratpartiet fick drygt 2 % i EU-valet och förlorar därmed platserna i EU-parlamentet. Stödet för partiet är mycket ojämnt fördelat i landet. Göteborg skiljer ut sig som en av de kommuner där Piratpartiet har starkast stöd.

- Vårt valresultat i Göteborg är avsevärt starkare än i de flesta andra kommuner i landet, konstaterar Egil Möller, ordförande för Piratpartiet i Göteborg. Vi kommer att kampanja stenhårt inför höstens val. Jag är övertygad om att vi har chans att komma in i kommunfullmäktige i höst. Vi har relevant lokal politik.

I Göteborg röstade 3 % på Piratpartiet enligt det preliminära valresultatet från valnatten.

- Ett skäl till vårt starka stöd kan vara den utställning om övervakning, som varit flitigt besökt, speciellt på Järntorget, avslutar Egil Möller.

Övervakningsutställningens webbadress är overvakad.se.

(Bild av Egil Möller. Fotograf: Kjetil Ree.)

Egil Möller
Ordförande Piratpartiet Göteborg
E-post: egil.moller@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.