Piratpartiet

Starkt lokalt resultat för Piratpartiet i Lund

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 06:00 CEST

Piratpartiet fick drygt 2 % i EU-valet och förlorar därmed platserna i EU-parlamentet. Stödet för partiet är mycket ojämnt fördelat i landet. Lund skiljer ut sig som en av de två kommuner i landet där Piratpartiet har allra starkast stöd.

Enligt det preliminära resultatet från valnatten fick Piratpartiet 4 % i Lund och Linköping, och skulle således med hög sannolikhet ha fått sitta kvar i EU ifall Lund hade fått bestämma.

Efter EU satsar piraterna i Lund nu på kommunvalet i höst.

- Vi kommer att kampanja stenhårt inför höstens val. Jag är övertygad om att vi har chans att komma in i kommunfullmäktige, säger Gabriela Galvao, förstanamn på Piratpartiets kommunlista i Lund. Vi har relevant lokal politik. Vi kommer att förvalta och utveckla det stöd vi har, och Lund kommer att få pirater i fullmäktige om några månader.

Timmy Larsson
Ordförande Piratpartiet Lund
E-post: timmy.larsson@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.