Piratpartiet

Starkt lokalt resultat för Piratpartiet i Östergötland

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 03:07 CEST

Piratpartiet fick 2,2 % i EU-valet och förlorar därmed platserna i EU-parlamentet. Stödet för partiet är mycket ojämnt fördelat i landet.

Östergötland skiljer ut sig som det län i Sverige med näst starkast stöd för Piratpartiet, endast överträffat av Uppsala län. I Östergötland röstade 2,8 % på Piratpartiet.

- Vårt valresultat i Östergötland bådar väldigt gott inför höstens kommunval i Linköping och Norrköping, konstaterar Torbjörn Wester, ordförande för Piratpartiet i Östergötland. Piratpartiet är här för att stanna och vi kommer att kampanja stenhårt inför höstens val. Jag har gott hopp om att vi kommer in i kommunfullmäktige i Linköping och Norrköping om några månader.

På kommunal nivå var Linköping och Lund de kommuner där Piratpartiet fick starkast väljarstöd. Partiet fick 4 % i båda dessa kommuner.

Stödet för Piratpartiet är ojämnt fördelat i Norrköping. I den norra valkretsen fick partiet 3 % och i den södra valkretsen 1,9 %. I valet till kommunfullmäktige fördelas mandaten för vardera valkrets, inte för det sammanlagda valresultatet.

På bilden: Torbjörn Wester (fotograf behöver ej anges)

Torbjörn Wester
Ordförande Piratpartiet Östergötland
E-post: torbjorn.wester@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.