Piratpartiet

Starkt lokalt resultat för Piratpartiet i Umeå

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 02:22 CEST

Piratpartiet fick drygt 2 % i EU-valet och förlorar därmed platserna i EU-parlamentet. Stödet för partiet är mycket ojämnt fördelat i landet. Umeå skiljer ut sig som något av ett piratnäste. I kommunen röstade 3,4 % på Piratpartiet.

- Vårt valresultat i Umeå bådar väldigt gott inför höstens kommunval, konstaterar Viktor Alakörkkö, Piratpartiets förstanamn på kommunlistan. Piratpartiet är här för att stanna och vi kommer att kampanja stenhårt inför höstens val. Jag har gott hopp om att komma in i kommunfullmäktige om några månader.

Bild av Viktor Alakörkkö. Fotograf: Petter Karkea.

Viktor Alakörkkö
Förstanamn på Piratpartiets kommunlista
E-post: viktor.alakorkko@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.