Piratpartiet

Starkt lokalt resultat för Piratpartiet i Uppsala

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 06:00 CEST

Piratpartiet fick drygt 2 % i EU-valet och förlorar därmed platserna i EU-parlamentet. Stödet för partiet är mycket ojämnt fördelat i landet. Uppsala skiljer ut sig som en av de kommuner där Piratpartiet har starkast stöd. I kommunen röstade 3,2 % på Piratpartiet enligt valnattens preliminära valresultat.

- Vårt valresultat i Uppsala bådar väldigt gott inför höstens kommunval, konstaterar Mikael Holm, Piratpartiets förstanamn på kommunlistan. Piratpartiet Uppsala kommer att visa att det finns ett behov av pirater i Uppsala kommun och vi kommer att kampanja stenhårt inför höstens val. Jag är övertygad om att kommer vi kommer ta mandat i valet till kommunfullmäktige om några månader.

(Bild av Mikael Holm. Fotograf: Lars Johansson.)

Mikael Holm
Förstanamn på Piratpartiets kommunlista i Uppsala
E-post: mikael.holm@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.