Chalmers Innovation

Start-up bolag från Göteborg får stororder från pappers- och massaindustrin

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 11:02 CET

Det Göteborgsbaserade start-up bolaget SootTech gör ytterligare affärer med svenska pappers- och massaindustrin. Ordern från Munksjö Aspa Bruk gör det unga bolaget ledande inom sot-optimering i Sverige.

High Impact Soot System (HISS) är en nyutvecklad teknologi som både ökar produktionen av pappersmassa och mängden grön el. Tidigare satte sotsystemet för sodapannor en gräns för hur mycket pappersmassa som gick att producera och rengöringinseffekten var betydligt lägre. Båda dessa problem löses nu effektivt med start-up bolaget SootTechs unika teknologi.

- Det är alltid roligt när vi får bevis på att våra unga tillväxtbolag bidrar till en väsentligt bättre lösning både ekonomiskt som miljömässigt, för kunden. Att ett litet start-up bolag som SootTech blir valda i den stora konkurrensen om ordern visar att de har en riktigt stark teknologi och kundanpassat erbjudande, säger Olle Stenberg, vd på Chalmers Innovation.

Chalmers Innovation var den aktören som tidigt såg den stora potentialen i SootTechs teknologi och unika erbjudande och som vågade satsa på bolagets affär. Tillsammans med idébäraren Erik Dahlén startades företaget 2007 och därefter har utveckling gått mycket snabbt.

- Vi har gått ifrån att vara ett start-up företag till att bli ledande inom sotoptimering i Sverige. Det är mycket roligt att en så välrenommerad och krävande kund väljer vår teknologi för att öka produktionen, säger Erik Dahlén grundare och vd för SootTech.

- Det som gör tekniken så intressant för våra kunder och investerare är att den är enkel att förstå och ger stora vinster för produktion och energi. Grön energi från massabruken ligger rätt i tiden, avslutar Erik Dahlén.

För ytterligare information:

Olle Stenberg, vd Chalmers Innovation. Tfn: 0706-45 72 71
e-mail: olle@chalmersinnovation.com, web: www.chalmersinnovation.com

Erik Dahlén, vd SootTech. Tfn: 076 - 223 37 88
E-mail: erik.dahlen@soottech.com, web: www.soottech.com

Mer om SootTech
SootTech utvecklar och säljer utrustning för ombyggnad och effektivisering av sotningssystem inom massa- och kraftindustrin. Företagets produkt High Impact Soot System (HISS) ökar sotblåsarsystemens effektivitet i massabrukens sodapannor. Det är en unik patentsökt lösning som utgår från sotblåsarnas och stoftets egenskaper för att öka rengöringseffekten med upp till 100%. Detta samtidigt som man kan minska en normalstor pannas ångförbrukning med mer än 35 000 ton ånga per år, vilket motsvarar ett värde av sju miljoner kronor per år. Den minskade ångförbrukningen innebär i sin tur stora mängder sparad energi, då ångan istället kan användas för att generera värdefull grön el. Företaget grundades 2007 av Erik Dahlén och Chalmers Innovation. Läs mer på www.soottech.com

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation har sedan 1999 varit med och startat 95 företag. Företagen hade under 2009 en total omsättning på 360 miljoner kronor och 400 anställda. Tillsammans har det under åren totalt investerats 1,24 miljarder kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. www.chalmersinnovation.com