Vänsterpartiet Storstockholm

Starta Katarinahissen!

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2011 15:17 CEST

Stockholms stad har avsatt 1,7 miljarder till satsningar på infrastruktur, en liten del av de pengarna som vill Vänsterpartiet använda till att öka tillgängligheten till Söders högre delar – ett första steg är att öppna driften av Katarinahissen.  Under dagens kommunfullmäktige debatterades tillgängligheten i den kommande ombyggnaden av Slussen. Med dagens lösning av Slussens planering är tillgängligheten redan satt på undantag, inte minst då Katarinahissen under de senaste två år under långa perioder inte varit i drift. Möjligheterna att ta sig upp till Mosebacke har därmed begränsats till att köa vid KF-husets hiss.

-          Regina Kevius (m) vill som vanligt överlåta ansvaret på privata aktörer, men detta är ett av Stockholmarnas och hela landets viktigaste landmärken. Jag tror inte Stockholmarna är nöjda med en stadsledning som inte kan få hissen att gå, säger Maria Hannäs, gruppledare stadsbyggnadsnämnden (V).

-           Staden har avsatt pengar till att lösa infrastrukturella problem och det tycks finnas en politisk samstämmighet – så varför förmår inte alliansen lösa situationen? Vi är beredda att använda infrastrukturpengar för att lösa detta tillsammans med Folksam. Det är dags att använda Stockholmarnas resurser till att lösa Stockholmarnas problem, säger Maria Hannäs.

För mer info:
Maria Hannäs  0767966200

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på www.stockholmsvänstern.se