Beriksson

Starta uteserveringssäsongen med en ekologisk apfelschorle från Proviant Berlin

Pressmeddelande   •  Apr 07, 2016 17:43 CEST

Historien om Proviant startade 2008 när tre bästa vänner från skoltiden bestämde sig för att pröva lyckan och starta kafé. Fulla av entusiasm hyrde de en liten butikslokal och satte igång att göra wraps, bagels, färskpressade juicer och smoothies. Medan bagels och wraps blev kvar på disken försvann dryckerna desto snabbare och när de dessutom meddelades att drömläget för det tilltänkta caféet redan blev uthyrt var beslutet taget. Det var drycker man skulle ägna sig åt, Proviant Berlin grundades, och sedan 2009 produceras smoothies i den lilla fabriken i Berlin. Den ena produkten gav den andra. Den färskpressade juicen fanns redan tillhanda och då var steget till produkt nummer två inte långt. Precis som förr i tiden tillsatte de helt enkelt kolsyrat vatten och lite råsocker till juicen och vips hade man en färsk limo, som tyskarna kallar det för, eller en kolsyrad lemonad. Produktionen växte snabbare än lokalerna och buteljeringen lämnades över till ett litet anrikt familjeföretag i Rhön som har producerat lemonad i över 100 år och som dessutom har stor erfarenhet av ekologiska produkter. Valet av samarbetspartner kändes självklart eftersom Proviant Berlin sätter stort värde vid att deras produkter enbart innehåller ekologisk frukt av högsta kvalitet.

Här kan du läsa en snabbintroduktion till apfelschorle. Apfelschorle, Apfelsaftschorle eller gespritzter Apfelsaft består av kolsyrat vatten och äppeljuice och är därför mindre söt och innehåller färre kalorier än en ren äppeljuice. Fördelningen av de båda ingredienserna kan variera men klassiskt blandas den med ca 50% juice och ca 50% vatten. Ordet schorle kan spåras så långt tillbaka som till 1800-talet och en teori är att det härstammar ur ordet Schurlemurle som användes i niederbayern för en blanddryck bestående av vin och mineralvatten. Apfelschorlen är en av de mest älskade dryckerna i Tyskland och den är de tyska barnens introduktion till en värld bortom mjölk och vatten. Den smakar utmärkt en varm sommardag men är även en fenomenal törstsläckare efter träningen eftersom den innehåller såväl mineraler som kolhydrater och kan därmed räknas till de isotoniska dryckerna.

Ur Proviants sortiment kan du smaka rabarber-, citron- och apelsinlemonad samt apfelschorle. Samtliga drycker innehåller max tre ingredienser; juice av ekologiska frukter, kolsyrat vatten och ekologiskt råsocker. Rabarber-, citron- och Apelsinlemonaden innehåller 2% tillsatt ekologiskt rörsocker medan apfelschorlen inte innehåller något tillsatt socker alls. Listan på återförsäljare kommer inom kort att uppdateras på vår hemsida. Dryckerna innehåller 33 cl och kostar cirka 20-26:00/st hos återförsäljare som erbjuder goda kvalitetsdrycker.

Läs mer genom att klicka här. Ladda ner bilder från Proviant här. Har du frågor får du gärna maila Markus genom att klicka här. Eller ring mig på 070-388 3534. Läs våra tidigare pressmedelanden här.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag som levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor. Vi erbjuder choklad, kolor, yuzujuice, lakrits, te, shortbread, curd, bönchips, oljor och mer, allt av hög kvalitet, med unika smaker i vackra förpackningar. Vi erbjuder god smak för alla sinnen.Klicka härför att läsa mer om oss.