Miljöpartiet de gröna

Startskott för folkomröstningskampanj i Rom

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 18:19 CEST

I morgon då EU:s regeringschefer samlas i Rom för att underteckna EU:s konstitution samlas samtidigt EU-kritiska parlamentariker från hela Europa för att starta en omfattande folkomröstnings-kampanj.

Miljöpartiets EU-parlamentariker, Carl Schlyter, deltar i den alternativa ceremonin.

- I samma ögonblick som ministrarna skriver under avtalet går startskottet för vår kampanj att kräva folkomröstningar om konstitutionen i samtliga EU-länder, säger Schlyter.

Gruppen som kallas the Referendum Group, består av politiska partier från alla EU-länder och från hela det politiska spektrat. Gruppen förespråker mer demokrati och mindre centralisering inom EU och kräver slut på det massiva slöseri, ineffektivitet och korruption som har blivit synonymt med EU.

Gruppen driver tre frågor:

- Att fria och rättvisa folkomröstningar ska hållas i varje EU-land
- Företräda nej-sidan i dessa folkomröstningar
- Att folkets röst ska accepteras i alla folkomröstningar.

Carl Schlyter:
- En ny EU-grundlag kan aldrig godkännas av enbart ministrar i Rom utan att folken får vara med i processen. För svensk del innebär det en folkomröstning. Nyligen öppnade Turkiet upp för en folkomröstning om folkviljan skulle kräva det. Det är anmärkningsvärt att Turkiet visar större demokratisk grundkänsla än mitt eget lands statsminister, som inte ens vill låta frågan avgöras varken direkt i en folkomröstning eller indirekt i ett riksdagsval, säger Schlyter.

Tid och plats för presskonferen:
kl 13.00 i Camera Dei Deputati, Piazza Montecitorio

Deltagare: Maciej Giertych, Paul-Marie Couteaux, Mario Borghezio, Graham Booth, Matteo Salvini, Jens-Peter Bonde och Carl Schlyter.

Kontakt: Carl Schlyter, 070-238 25 15