Selin Trading

Startup förmedlade köp för 1 miljon kr i oktober

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2016 10:52 CET

Cashbackshopping.se, en startup från Lund vars tjänst ger återbäring när man handlar på nätet, förmedlade i oktober köp för över 1 miljon kronor till de anslutna butikerna. ”Detta betyder att vi bevisat vår affärsmodell utan en krona i riskkapital”, säger Johan Selin, grundare och VD av Cashbackshopping.se.

Cashbackshopping.se startades 2014 och har idag över 300 butiker och reseföretag anslutna till tjänsten, bland annat CDON.COM, Nelly.com och Hotels.com. Konceptet kommer från England och innebär att medlemmarna får återbäring, så kallad cashback, när de handlar i de anslutna butikerna. Cashbacken finansieras av den provision butikerna betalar till Cashbackshopping.se när medlemmarna handlar. För butikerna är det en attraktiv modell då de bara betalar för faktiska köp.

Sedan starten för två år sedan har bolaget valt att inte ta in något riskkapital utan har istället satsat på att bygga upp företaget, utveckla tjänsten och växa organiskt.

- Att vi nu förmedlar köp för 1 miljon kronor i månaden bevisar att det lönat sig. Tyvärr ligger fokus för många startups på att ta in riskkapital, vi har istället valt att fokusera på att bygga en grym tjänst. Jag tror att många startups fokuserar alldeles för mycket på att resa kapital och för lite på att bygga ett företag och få in kunder, vilket gör dem väldigt sårbara, säger Johan Selin. Man blir beroende av att få in mer riskkapital för att överleva.

För Cashbackshopping.se står nu Black Friday inför dörren, årets största shoppingdag.

- Vi siktar på försäljningsrekord i november tack vare Black Friday. Vi räknar med att årets Black Friday kommer bli den största någonsin med fler butiker som deltar och satsar hårdare. Vår stora utmaning är nu att få fler att upptäcka att där finns pengar att hämta. Svenska konsumenter går miste om miljontals kronor varje dag, utan att veta om det. Där är vår stora utmaning, att få fler att upptäcka att det finns pengar att spara, avslutar Johan Selin.

Vid frågor, kontakta Johan Selin:
johan.selin@cashbackshopping.se

Cashbackshopping.se är en sajt som ger medlemmarna pengar tillbaka när de shoppar och bokar resor på sajter som CDON.COM, Hotels.com, Nelly.com, Booking.com och Ellos.se. Med över 300 butiker och reseföretag kan medlemmarna spara stora summor genom att använda sajtens kostnadsfria tjänst. Cashbackshopping.se drivs av entreprenören Johan Selin genom företaget Selin Trading.