Staten ska inte snoka

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 09:13 CET

- Jag vill inte att staten ska snoka i vem vi ringer till, säger Jens Holm med anledning av dagens riksdagsdebatt om datalagringsdirektivet med Beatrice Ask.

- Vilka vi ringer till, eller vilka hemsidor vi besöker är en privatsak. Det är inget som staten ska snoka i, säger Jens Holm inför debatten. Det satt långt inne för regeringen att genomföra det här. Därför är det desto mer märkligt att man väljer att implementera direktivet när EU-kommissionen har aviserat en översyn av direktivet till nästa år och direktivet redan stött på legala problem i flera av de länder där det införts. Justitieminister Beatrice Ask borde istället ta strid på EU-nivå för integriteten och kommunikationshemligheten, tillägger Holm.

Jens Holm har skrivit en interpellation med anledning regeringens förslag till implementering av EU:s datalagringsdirektiv och finns tillgänglig för kommentarer i kammarfoajen efter debatten kl 13.00.

Läs Holms interpellation

Kontakt: Jens Holm 076-847 03 28