Alecta

Statoil är Sveriges bästa arbetsplats

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 18:18 CEST

Tjänstepensionsföretaget Alecta har idag, för femte året i rad, delat ut utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats. Årets mottagare av utmärkelsen är Svenska Statoil.

Det är 14 nominerade företag som har granskats av oberoende examinatorer. Det är främst de nominerades arbete med att förbättra ledarskap, medarbetarskap och arbetsmiljö som har utvärderats. Granskningen tar stor hänsyn till företagens lönsamhet.

- Jag gratulerar Svenska Statoil till utmärkelsen och riktar ett tack till de företag som varit nominerade. Det är roligt att få vara med om att lyfta fram alla de goda exempel som ni har bidragit med. Exemplen visar att det går att nå en lägre sjukfrånvaro som gör företagen men framförallt medarbetarna till vinnare, säger Alectas vd Tomas Nicolin.

”Utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats har tilldelats Svenska Statoils huvudkontor. Med ett ledarskap som lyfter fram varje enskild medarbetare efter dennes behov och ett målprogram som engagerar alla medarbetare, har man skapat en arbetsplats med hög trivsel och därigenom låg sjukfrånvaro och personalomsättning”, skriver juryn för Sveriges bästa arbetsplats i sin motivering.

- Vi är glada över utmärkelsen som är ett erkännande för det arbete som vi har lagt ner. Vi kommer att fortsätta det lönsamma arbetet med att förbättra arbetsmiljö och hälsa, säger Svenska Statoils vd Joakim Säll.

Mer information om utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats finns på alecta.se. Där kommer även bilder, fria för publicering, att finnas.

Hans Bergenheim, chef Tjänstepension, Alecta
telefon 08-441 67 10, 070-268 67 10.

Johan Anderson, pressansvarig, Alecta
telefon 08-441 68 11, 070-288 68 11

Tjänstepensionsföretaget Alecta hanterar huvuddelen av tjänstepensionen ITP på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK. Vi förvaltar ungefär 330 miljarder kronor och ger service till 27 000 kundföretag och 1,6 miljoner försäkrade. Tack vare våra kostnadseffektiva lösningar kan dessa företag trygga ekonomin för sina anställda så länge de lever. Genom sjukförsäkringen som ingår i ITP kan vi även öka kundföretagens kunskap om sambandet mellan hälsa och lönsamhet.