Greenpeace Sverige

Statoil säljer oljesanden

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 12:56 CET

- Miljörörelsen och svenska investerare drivande

Efter flera år av hårda påtryckningar från Greenpeace, WWF och den norska befolkningen, meddelade det norska oljeföretaget Statoil, med stark närvaro i Sverige, att man säljer 40% av sina tillgångar i kanadensisk oljesand - världens största, tillika mest miljö- och klimatskadliga, energiprojekt.

Statoil har nu insett det Greenpeace, norska WWF och andra aktörer länge hävdat: oljesand är förbundet med hög ekonomisk risk och oförenligt med ett företag som vill vara ansvarskännande och minska sitt klimat- och miljöavtryck. Svenska investerare, som Folksam, KPA, Swedbank Robur och Svenska Kyrkan, har alla varit drivande i att påverka bolaget.

-          Kanadensiska myndigheter har använt det nordiska oljebolaget Statoil som ett miljöalibi för oljesanden. Därför är försäljningen ett viktigt tecken på att såväl energi- och oljebolag och investerare nu har insett att framtiden är oförenlig med ekologiskt och ekonomiskt ohållbara energiprojekt som oljesand.

Greenpeace har under lång tid pressat Statoil och den norska staten, och har arbetat för att förmå investerare och fondförvaltare med innehav i Statoil att få företaget att lämna oljesanden i Kanada. I processen har en rad svenska investeringsföretag varit drivande. Allt fler investerare har insett att oljesand både är miljö- och klimatskadligt, och innebär en betydande ekonomisk risk: vid Statoils bolagsstämma 2010 stödde 22,5% av de icke-statliga aktieägarna Greenpeace resolution att dra sig ur oljesanden.

Oljesandskampanjen har fått ett enormt genomslag, i synnerhet i Norge, där Statoils oljesandsinnehav skapade ramaskri, stora medieskriverier och en upprörd allmänhet. Statens oljesandsinnehav seglade till och med upp som en het valfråga i valrörelsen 2009.

-          Att Statoil i ett första steg säljer hela 40% av sitt oljesandsinnehav sänder ett omskakande eko genom branschen: oljesand är en lika smutsig som dålig affär. Statoil bör använda tillgångarna för att bygga ut den allt viktigare förnybara energin, säger Martin Norman på Greenpeace.

Kontakt:
Martin Norman, ansvarig för oljsandsfrågor, +47-95804950