TT Nyhetsbyrån

Statsministern – fotoutställning med unika bilder av Henrik Montgomery den 16:e september

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2010 14:41 CEST

Statsministern fotograferas ständigt i officiella sammanhang. Bilderna vi oftast ser är tagna vid speciella tillfällen då media bjuds in att vara med. Det är noga uttänkt vad som ska visas upp - förtroendet från väljarna måste vårdas omsorgsfullt. Henrik visar nu upp sin bild av statsministern.

”Jag var nyfiken på hur statsministerns arbete ser ut utanför de officiella fototillfällena och innanför de dörrar som oftast är stängda för journalister. Hur ser det ut när de stora besluten fattas? Under två år har jag fått unik tillgång till situationer som vanligtvis inte visas för allmänheten” säger Henrik Montgomery, fotograf på Scanpix.

Bilderna visar arbetsdagar med många framträdanden som föregås av förberedelser och inläsning. Inifrån internationella toppmöten. Under möten med allianskollegor och politiska motståndare. Skratt och återhämtning med nära medarbetare. Eller stillsamma samtal med världens ledare.

Bilderna, som tidigare inte publicerats, ställs ut på galleri So Sthlm Gallery i Kungsträdgården, Stockholm, med vernissage den 16:e september kl 16.30. Utställningen pågår fram till 22:e september.

För mer information, kontakta Lina Hedenström, marknadschef på Scanpix 0703-033 892, lina.hedenstrom@scanpix.se

Scanpix är Skandinaviens ledande bildbyrå med över 25 miljoner bilder i arkivet. Vår uppgift är att förstärka våra kunders kommunikation med det bästa visuella material som går att få tag på. Vi producerar, distribuerar och säljer såväl stillbild som rörlig bild, nyhetsbild och illustrationsbild.