Moderaterna

Statsministern struntar i nyföretagande

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 16:55 CEST

- Statsminister Göran Persson menar att situationen för nyföretagande i Sverige är så bra den kan bli. Rena fakta kallar han för ”nidbild”. Antingen är han okunnig eller också saknar hans regering lösningar på problemen. Det blev tydligt när den moderata riksdagsledamoten Ulrika Karlsson ställde en muntlig fråga på torsdagen i samband med statsministerns frågestund om regeringen avser att göra något för att öka andelen nyföretagande.

- Andelen nyföretagare i Sverige är den lägsta på 15 år. Sverige är sämst i Norden på nyföretagande och ligger nia från slutet vid en jämförelse av nyföretagande i 31 länder (GEM, Global Entrepreneurship Monitor). Förutsättningarna för att starta och driva företag i Sverige är dåliga. I många andra länder premieras företagandet i högre grad än i Sverige. Där är bättre villkor för företagandet med tydligt regelverk, rimliga skatter och bättre tillgång till kapital.

- Istället för att verka för nyföretagande har regeringen sett till att Sverige har värdens högsta skattetryck och nästan inget görs för att lätta företagens enorma regelbörda. Ett vanligt företag med 10 anställda betalar 300 000 kr/år bara för att hantera lagar och byråkrati.

- I Sverige driver regeringen tillsammans med samarbetspartierna en politik som gör det allt svårare, tyngre och dyrare att vara företagare t ex en tyngre börda vad gäller sjukskrivningskostnaderna och stopplagen hindrar eget företagande inom vårdsektorn.

- Hur kan statsministern anse att inget behöver göras för att underlätta nyföretagande? Är han bara ignorant eller är han beredd att offra framtidens välstånd på den socialdemokratiska maktens altare?

För mer information:
Moderaternas pressjour, tel 073-682 80 00