Statsrådsberedningen

Statssekreterare HG Wessberg lämnar Statsrådsberedningen

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 12:20 CEST

Statsminister Fredrik Reinfeldts statssekreterare HG Wessberg lämnar från och med torsdag den 21 oktober sin befattning. Wessberg, som under mandatperioden tidigare varit statssekreterare på Försvarsdepartementet och Utrikesdepartementet, kom till sin nuvarande befattning i november 2007. Dessförinnan var han generaldirektör för Bolagsverket.

- Det har varit mycket roliga fyra år i Regeringskansliet, och alldeles särskilt så på Statsrådsberedningen. Att vara statsminister Fredrik Reinfeldts statssekreterare är det mest stimulerande och utmanande jobb jag haft. Att få kröna det med att få vara med om att Alliansregeringen omvaldes känns fantastiskt, säger HG Wessberg.

- Det är en stor förmån att komma till jobbet varje dag och veta att det man gör är viktigt och utmanande. Så kändes det första dagen, och så tycker jag i dag också. Men det här är inte ett jobb som man kan ha för evigt. Och eftersom jag också anser att man helst bör byta en sådan här befattning vid mandatperiodskiften är detta rätt tillfälle att göra något annat. Jag meddelade min avsikt till statsministern dagarna efter valet, säger HG Wessberg.

Eftersom Wessberg själv valt att lämna befattningen som statssekreterare utgår ingen inkomstgaranti.

Kontakt:
Roberta Alenius