Sparbanksstiftelsen Sjuhärad

Statyn som lyfter Kinna centrum

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 13:26 CEST

Ett mer spännande Kinna centrum. Det hoppas kommunpolitikern i Mark, Margareta Lövgren (m), att konstnären Marta Runemarks staty Pegasen, ska bidra med när den avtäcks den 5:e juni:
– Ett attraktivt centrum bygger på mångfald och här har även kulturen en roll att spela. Marta Runemark hamnar nu i fint sällskap med en annan duktigt Mark-konstnär.

Det var chefen för Swedbank Sjuhärads kontor i Kinna, Ulf Karlsson, som kom på idén att placera en skulptur på Sätraplan i centrala Kinna.
– Vi stod inför en större en ombyggnad av lokalerna, där även en förnyelse av fasaden väntade, då det slog det mig: Varför inte höja den yttre miljön ytterligare ett snäpp med en spännande skulptur på Sätraplan utanför entrén och skulle inte Sparbankstiftelsen Sjuhärad kunna gå in och finansiera det här. Idén gillades av såväl stiftelsen som Marks kommun.

Margareta Lövgren är en av de politiker som hanterat ärendet. Hon och hennes kollegor ställde sig snabbt positiva till förslaget:
– I samförstånd med Sparkbankstiftelsen Sjuhärad bestämdes att konstverket inte fick vara för experimentellt utan skulle vara tillgängligt för en bred publik. Konst, och då inte minst offentligt, kan röra upp starka känslor och det var inget vi ville riskera. Sen behöver inte resultatet bli intetsägande för den sakens skull.

– Meningen men den här typen av inslag i gatubilden är ju att de ska bryta av och stimulera till eftertanke. Och det tycker jag den nya skulpturen gör. Sedan tidigare finns ett verk av den kände Mark-konstnären Sven-Erik Johansson i Kinna centrum. Med den bevingade hästen förstärks dynamiken mellan handel och kultur ytterligare. Säger hon.

Den nya statyn är Marta Runemarks fysiskt största alster hittills. Ett år har arbetet tagit att genomföra. Det är för sina skulpturer av djur, såväl verkliga som mytiska, hon blivit känd, denna 43-åring som bor på en gård i Öxnevalla norr om Horred mellan Borås och Varberg, tillsammans med sin familj.

Som dotter till konstnärsparet Roj Friberg och Lena Permér fick Marta estetiken med modersmjölken och i drygt 20 års tid har hon försörjt sig som konstnär. Under sommaren ägnas den talangfulla familjen en separatutställning i Varberg under rubriken ”Mamma Pappa Barn”, där även Martas syskon är representerade.

Marta Runemark är nöjd med resultatet och hoppas att skulpturen ska stimulera till eftertanke. Inspirationen till hästens vingkonstruktion har hon fått från de första flygförsöken människan gjorde en gång i tiden. I övrigt lämnar hon åt betraktaren att tolka verket.
– Från den 5:e juni ligger bollen hos allmänheten. Så varför inte ta en sväng om Kinna centrum uppleva verket på plats.