biogas.se

STCC: Nya förutsättningar för Team biogas.se

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 11:39 CEST

Nu ska STCC 2010 avgöras. Med två deltävlingar kvar spelar Team biogas.se en av huvudrollerna i dramat.

Med startfältets klimatsmartaste bilar toppar Team biogas.se teammästerskapet och Fredrik Ekblom har förartiteln inom räckhåll.

Säsongens näst sista deltävling i STCC avgörs på Ring Knutstorp kommande lördag. Team biogas.se återvänder till Skåne med goda minnen från vårens besök.

- Då var vi för första gången det team som samlade mest poäng i en STCC-deltävling, säger teamchefen Tommy Kristoffersson stolt.

I dag toppar Team biogas.se teammästerskapet. Inför besöket på Ring Knutstorp har man ett litet försprång på en poäng till Polestar Racing/Volvo.

- Vår målsättning är givetvis att vara med i matchen om mästerskapstiteln i finalen på Mantorp Park, säger Kristoffersson som dock räknar med tufft motstånd.

- Volvo är starka och har två duktiga förare i Robert Dahlgren och Tommy Rustad. Mycket talar för att det är små marginaler som kommer att avgöra.

Inför slutspurten i mästerskapet ligger Fredrik Ekblom på tredje plats i tabellen. Upp till ledande Richard Göransson är det en bit, men med tanke på att ytterligare fyra 25-poängare ska delas ut innan STCC gör bokslut 2010 är ingenting omöjligt.

Patrik Olsson har också goda chanser till avancemang. Han ligger just nu på sjunde plats, men har bara 16 poäng upp till fjärdeplatsen.

- Vi vill naturligtvis placera oss så bra som möjligt med både Fredrik och Patrik. Samtidigt skulle det vara otroligt värdefullt för oss med en pallplats i förarmästerskapet, säger Kristoffersson.

För andra tävlingen i rad kommer Team biogas.se till start med tre Volkswagen Scirocco. Johan Kristoffersson får förnyat förtroende efter sin fina insats på Jyllandsringen.

I Danmark tävlade Team biogas.se med tunga bilar och reducerat turboladdtryck. Till tävlingen på Ring Knutstorp kommer Team biogas.se utan vikttillägg. Allt enligt de regler som gäller i mästerskapet.

- Det innebär helt andra förutsättningar än på Jyllandsringen. Vi kommer att vara mer konkurrenskraftiga och har ambitionen att fightas i toppen.

Helgens tävling på Ring Knutstorp är inte bara den åttonde och näst sista i STCC. Den är också final i Scandinavian Touring Car Cup, i vilken de svenska förarna gör upp med sina danska kollegor.

Inför finalen i STC är Fredrik Ekblom fyra och Patrik Olsson tionde man, båda med möjligheter till avancemang.

Ställningen i STCC inför deltävlingen på Ring Knutstorp den 18 september.

1) Richard Göransson, BMW 320si, 220 poäng

2) Robert Dahlgren, Volvo C30, 203

3) Fredrik Ekblom, VW Scirocco, 176

4) Thed Björk, BMW 320si, 136

5) Dick Sahlén, Seat Leon, 130

6) Mattias Andersson, Alfa Romeo, 129

7) Patrik Olsson, VW Scirocco, 120

Teammästerskapet.

1) Team Biogas.se, 296 poäng

2) Polestar Racing, 295

3) WestCoast Racing, 220

4) Flash Engineering, 195

5) MA:GP/IPS, 191

Scandinavian Touring Car Cup.

1) Robert Dahlgren, Volvo C30, 86 poäng

2) Richard Göransson, BMW 320si, 80

3) Robert Schlünssen, BMW 320si, 65

4) Fredrik Ekblom, VW Scirocco, 42

5) Tommy Rustad, Volvo C30, 37

10) Patrik Olsson, VW Scirocco, 29

...........................................................................................................................................

För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Mikael Petrovic, chef nyhetsdesken E.ON, tel 0705-69 71 56 e-post mikael.petrovic@eon.se eller Tommy Kristoffersson, teamchef Biogas.se, tel 0702-411 529.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 25 april till 2 oktober. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se