IMAS Sverige

STEEN & STRÖM KÖPCENTRUM FÖRST UT MED KUNDRÄKNING I ALLA BUTIKER

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 09:01 CEST

IMAS har under slutet av 2011 installerat och driftsatt en helhetslösning för MittiCity. Genom webbportalen Xperio får de tillgång till all POS information från butikerna som kopplas samman med statistiken från kundräknarna. På detta sätt får butikerna och ledningen ett kraftfullt verktyg för att dra nytta av potentialen till fullo. Varje butikschef får en egen inloggning till sin egen butik så att de kan tillsammans med personalen följa siffrorna och själva äga informationen.

- Vad våra butiker vill ha är ökad trafik, ökad sälj och profitabla lägen. Vårat jobb är inte bara att skaffa arealer för våra detaljister, utan att driva centret på ett aktivt och intelligent sätt till fördel för våra butiker och oss själva. Detta är ett sätt att göra det. Peter Bråby, Centrumchef MittICity.

Syftet med hela detta projekt var att hitta ett nytt effektivt sätt att arbeta. Butikerna och köpcentrumet sitter i samma båt, för att lyckas måste båda vinna.

IMAS Group har sedan tidigare ett antal köpcentrum runt om i världen som använder samma system i sin dagliga drift. Några lärdomar från dessa:

• Det är mer kostnadseffektivt att göra mer av trafiken du har, än att investera i mer trafik
  • Butikerna ökade med minst 4 % i hit rate
  • Ration mellan antalet butikssäljare och kunder skall helst vara 1:10 - 1:15 per timma för att känslan av service skall vara så hög som möjligt.

IMAS Group har under 20 års tid framgångsrikt levererat helhetslösningar för kundstatistik. Bara i Europa har vi gjort 10 000 installationer. Detta gör oss till den leverantören med mest erfarenhet och störst kundstock. Våra radarsensor och 3d kamera tillsammans med vår webbportal och vår vilja att lösa kundens problem med skräddarsydda lösningar har gjort oss till Europas ledande aktör.