Sånga-Säby Hotell & Konferens

Stefan Edman får hållbart recept skapat av Sånga-Säby Kurs & Konferens

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 11:26 CET

Maträtter för en hållbar miljö och en miljöaspekt på allt från matlagningsmetoder till bränslen. Så ser det dagliga arbetet ut för Sånga-Säby Kurs & Konferens. Det är också anledningen till att just Sånga-Säby fick uppdraget att skapa ett särskilt recept till biologen Stefan Edman, som nyligen presenterade sin utredning för en hållbarare konsumtion. I dagens upplaga av Dagens Nyheter intervjuas Edman om utredningen och receptet.

”Marinerad nötrulle med rostade rotsaker och bönpuré” är ett recept som på flera sätt kan illustrera Stefan Edmans förslag i hans utredning om hur vi ska nå en ekologisk, social och hållbar konsumtion. Receptet är skapat av Håkan Svensson, restaurangchef på Sånga-Säby Kurs & Konferens på Ekerö i Stockholm. Ingredienserna är hembakat pitabröd med fullkorn, svenska rotfrukter, färskpotatis, grönsaker och svenskt nötkött.

Receptet visar bland annat hur man som konsument enkelt kan välja produkter som inte kräver långa transporter, årstidens grönsaker fulla med vitaminer och kött från betande djur som främjar öppna landskap. Stefan Edman ville ha ett recept med svensk biff och därför var det naturligt ge uppdraget till Håkan Svensson som både har ett hållbarhetsperspektiv och svenska råvaror i sin matlagning. Stefan Edman använde receptet under intervjun med Dagens Nyheter.

- Jättekul att vi kunde hjälpa Stefan med receptet. Fast det var ganska enkelt. Att planera, köpa och tillaga mat som ska fungera i ett hållbart samhälle är ju vårt dagliga jobb. Stefan Edmans handlingsplan för ”biffen, bilen och bostaden” finns redan i praktiken hos oss, berättar Håkan Svensson.

På Sånga-Säby Kurs & Konferens, strax utanför Stockholm, är hållbar konsumtion en självklarhet och ingår i allt arbete på anläggningen sedan tio år. Andelen KRAV-märkta råvaror i restaurangens kök är idag minst 25%, men man letar ständigt efter fler högkvalitativt ekologiska råvaror. Flera produkter, bland annat kaffe och bananer, är rättvisemärkta. Svenskt kött ska vara gårdsbestämt och mjölet är Svenskt Sigill-märkt, odlat på egna åkrar.

Alla företagets fordon går på förnyelsebart bränsle. Dieselfordon som minibuss och traktor har konverterats att gå på RME (rapsolja). Företagsbilarna drivs med etanol. Anläggningen har även en gräsklippare med en hästkraft. Det är hästen Pontus, nordsvensk härstamning. I alla konferenser ingår erbjudande om transport. Detta gör det enkelt för konferensgrupper att välja buss istället för att var och en kör bil. Dessutom har konferensanläggningen under några år haft ett flertal miljöbilar som gästerna fått provköra. I dag finns en VW Golf som går på biogas att provköra för nyfikna konferensgäster. Sånga-Säbys energisystem är byggt på förnybar energi som försörjer alla 12 fastigheter i konferensverksamheten.

För mer information:
VD Totta Ogander, 08-560 480 15, 070-545 20 99, totta.ogander@sanga-saby.se

Miljöchef Alexander Lind af Hageby, 08-560 480 77, 070-324 73 74, alexander.lindafhageby@sanga-saby.se

Restaurangchef Håkan Svensson, 08-560 480 65, 070-372 74 57, hakan.svensson@sanga-saby.se

Om Sånga-Säby Kurs & Konferens
Sånga-Säby Kurs & Konferens har arbetat länge med miljöfrågor och 1999 blev anläggningen Nordens första Svanenmärkta hotell . Ambitionen är att vara Sveriges mest miljöutvecklade konferensanläggning.
Vi vill bli ännu bättre på att hjälpa dig att få framgångsrika möten. Sånga-Säbys personal är en aktiv samarbetspartner till konferenskunden och bistår med allt från idé och planering till genomförande av konferensen.
Sånga-Säby Kurs & Konferens är ett dotterbolag till LRF. Antalet anställda är 45 och omsättningen uppgår till ca 36 miljoner.

Läs mer på www.sanga-saby.se.
Välkommen att beställa våra miljöredovisningar, kontakta oss för ett studiebesök eller boka in en konferens där varje deltagare automatiskt lever enligt Stefan Edmans råd för en hållbar konsumtion. Läs mer på www.sanga-saby.se.