Svensk Infrastruktur

Stefan Tengvall tillträder som ny VD för företagsgrupp med Svensk Infrastruktur, Stadsnätsbolaget och Öppna Stadsnät

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2015 15:55 CEST

Nätbolaget Holding AB med bolagen Svensk Infrastruktur, Stadsnätsbolaget och Öppna Stadsnät får ny VD när nu Stefan Tengvall tar över ansvaret. Ambitionen är att leda gruppen i fortsatt arbete med att bygga öppna och neutrala stadsnätet i Sverige och därmed även fortsätta utmana de etablerade aktörerna på marknaden.

Idag tar Stefan Tengvall över rollen som VD för företagsgruppen Nätbolaget Holding AB som efter snart sex år på marknaden har byggt öppna fibernät enligt stadsnätsmodellen i hittills 13 kommuner.
– Att leda bolag som driver utbyggnaden av fiber på ett så expansivt och innovativt sätt känns väldigt spännande och jag är både glad och entusiastisk över förtroendet företagsgruppen gett mig, säger Stefan Tengvall.

I sex år arbetade Stefan Tengvall som VD för bredbandsföretaget Ownit som han bland annat hjälpte till en omsättning på 130 miljoner. Närmast kommer han från rollen som CFO på e-signeringsföretaget Scrive.

Stärkt marknadsposition
Johan Sundberg, operativt ansvarig och en av grundarna till gruppen, har tidigare arbetat med Stefan Tengvall på Ownit och ser nu fram emot att få jobba ihop igen.
– Jag är säker på att Stefan kommer stärka vår marknadsposition samt ta våra bolag till nästa nivå. Hans kompetens, driv och personlighet passar perfekt in i vår företagskultur och det känns extremt skönt att få med honom i vårt lag.

En av grundarna till Svensk Infrastruktur och företagets tidigare VD sedan fem år tillbaka, Torgny Nyström, instämmer.
– Tiden är mogen för VD-byte och jag är väldigt glad att just Stefan tackat ja till rollen - det känns tryggt att lämna över rodret till honom.

Torgny Nyström kommer fortsätta vara aktiv inom bolagen då han bland annat kommer sitta kvar i ledningsgruppen.

Det trygga och självklara valet
Stefan Tengvall tillträder rollen som VD idag, den 10 juni, och ser nästa steg tydligt för sig.
– Min närmsta uppgift blir att tillsammans med nya kollegorna fortsätta stödja och utveckla de positiva trender som redan pågår. Våra nya kunder ska se oss som det självklara valet när det är dags att välja fiberleverantör och våra befintliga kunder ska känna sig väl omhändertagna.

För mer information, kontakta oss på pr@svenskinfrastruktur.se eller 072-853 78 31.

Nätbolaget Holding AB
Bolagsgruppen Nätbolaget består av Svensk Infrastruktur AB, Stadsnätsbolaget Sverige AB och Öppna Stadsnät AB. Sedan 2009 har de utmanat befintliga leverantörer och monopol genom att bygga ut 13 kommuner med neutrala och öppna så kallade stadsnät. Idag är gruppen en av de aktörer som förvaltar och bygger ut flest antal meter fiber per år.

Nätbolagets ambition är dock inte att bli störst på marknaden utan att fortsätta vara banbrytare och att fortsätta utmana de stora aktörerna genom att bland annat prioritera områden som ingen annan vill bygga ut i. Allt började när några villaboende i norra Stockholm efterfrågade neutrala fibernät men inte hade någon som ville hjälpa dem. Sedan har utbyggnaden fortsatt och nu gräver de cirka 2-3 km kabel per dag under april till december.

Svensk Infrastruktur AB

Ett byggbolag som ansvarar för utbyggnaden av öppna stadsnät - från införsäljning, planering, projektering till att säkerställa utförandet i entreprenaden.

Stadsnätsbolaget Sverige AB
Ett nätägarbolag som förvaltar alla nät i gruppen. Kabel hyrs neutralt ut till kommunikationsoperatörer, kommuner, mobiloperatörer, företag m.m.

Öppna Stadsnät AB
En av få oberoende kommunikationsoperatörer på marknaden - ansvarar för drift och underhåll av stadsnät där alla leverantörer ges exakt samma möjligheter att leverera tjänster.