Tappa AB

Stegtävling en lönsam investering!

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 09:33 CEST

Växjö Kommun har uppnått resultat som många bara drömmer om. Med stegtävlingen "Gå till Paris" så har man reducerat sjukdagarna kraftig. Nu motionerar personalen självmant. Och till råga på allt så tycker de att det är kul.

Drömmen om Hälsans år 2008 har redan förverkligats för Växjö Kommun tack vare personalen på skol- och barnomsorgsförvaltningen. De bestämde sig för att gå till Paris med tappa.se. Målsättningen var att nå fram lagom till skolavslutningen.

- Projektet har blivit oerhört lyckat, konstaterar Thomas Berglund som är chef på förvaltningen. Han är initiativtagare till den stegtävling som precis har genomförts.

- Gång är en motionsform som passar alla. Vad som behövs är bara lite motivation. Stegtävlingen blev moroten som vi behövde. För att nå Paris till fots, på sex månader, krävs att man tar 9 000 steg om dagen. Och av förvaltningens 2 500 anställda var det ungefär 80 procent som antog utmaningen. En imponerande siffra enligt alla mått.

- Personalen säger att detta är det bästa de har varit med om. Vi ser att satsningen har skapat bestående förändringar i motionsvanorna. När stegtävlingen avslutades den 9 juni samlades deltagarna på "efterfest" med en stor prisutdelning. Där vann många riktiga resor till Paris. Men de största vinnarna hade redan fått sina priser.

- En överlycklig kvinna tackade mig i hand. Hon hade kämpat med sin vikt länge och nu hade hon gått ner 12 kilo! Andra berättar att de har sålt sin extrabil eftersom de nu går överallt. Stegtävlingen har gett mycket goda resultat. Till exempel har sjukfrånvaron bland de anställda har minskat med 2 500 dagar på ett kvartal. Den sortens fantastiska statistik låter sig höras. Som när tidningen HÄLSA fick nys om hälsosatsningen och rapporterade att förvaltningen "har blivit 8 ton lättare".

- Jag har aldrig använt pengar så väl, säger Berglund och berättar att kostnaden för satsningen uppgick till en knapp promille av den totala personalbudgeten. Växelpengar, som han själv beskriver det.

- Vi har helt enkelt inte råd att avstå från friskvård!

Kalkyl för Växjö kommun

Investering: 2000 personer x 300 kr = 0,6 miljoner kr
Inkomster under 3 månader: 2 500 sjukdagar á 1000 kr = 2,5 miljoner kr
Vinst under 3 månader: 1,9 miljoner kronor

Utöver ovanstående kalkyl, kan man räkna med att en tävling på företaget leder till minskade långtidssjuksrivningar. Varje långtidssjukskrivning sparar minst 0,3 milj kronor. I Växjö sjönk sjukskrivningstalen med 1.8 % under tävlingsperioden.

Vill du ha mera information, så kontakta:

Börje Börjesson
borje@tappa.se