Nigabs pressrum

Stellenrust Peppergrinder´s Shiraz 2008. Kryddigt och franskinspirerat vin från den Gyllene Triangeln.

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 11:23 CET

Stellenrust Peppergrinder´s Shiraz 2008
- Nyhet i tillfälliga sortimentet from 1 december
Stellenrust etablerades 1928 och har sedan dess producerat viner av högsta kvalitet i Stellenbosch. Stellenrust är en av de största familjeägda egendomarna i Sydafrika. Totalt förfogar man över 200 ha vingårdar där över hälften finns i det internationellt berömda området Golden Triangle, där de bästa granitjordarna för produktion av röda viner ligger.

Stellenrust Peppergrinder´s Shiraz 2008
Druvan är shiraz.
Vinet är slankt i stilen, klassiskt och franskinspirerat. Peppergrinder betyder pepparkvarn. Det associerar till vinets peppriga karaktär. Temperaturkontrollerad jäsning sker på fat med tillsatta franska jäststammar. Därefter lagras vinerna mellan 20-24 månader 95% fransk ek, 3% amerikansk ek och resterande 2% på ungersk ek.

Tät mörkröd färg. Medelstor doft med toner av svartpeppar, lakrits och plommon. Medelfyllig animalisk smak med svartpeppar, plommon, lakrits och eukalyptus. Balanserade tanniner med väl integrerade fat. Ett slankt, klassiskt vin med lång läskande syra i slutet.

Art nr 95707-01
149 kronor
Volym 75 cl

Alkoholhalt 14%
Restsötma 3.7 g/l

Lansering 1 december
Modul T5
Antal flaskor 2400

För mer information:

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.