Nigabs pressrum

Stellenrust Rosé - Pillar & Post – Fairtrade på bag-in-box

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2015 09:18 CET

Fairtrade-viner har på senare år blivit allt mer populära bland medvetna vinkonsumenter. Sydafrika är ett vinland som har en mörk historia med slaveri och urusla villkor för dem som arbetat på vingårdarna. I dag är situationen en annan. Stellenrust Wine Estate har varit en föregångare för socialt arbete på Sydafrikas vingårdar. Nu lanserar Nigab en Fairtrade-märkt rosé på bag-in-box från denna betydelsefulla producent – Stellenrust Pillar & Post.

Stellenrust Wine Estate ligger strax öster om Kapstaden i det berömda Stellenboschdistriktet. Vid egendomen står åtta pelare (pillars). De symboliserar de ursprungliga gårdar som 1692 bildade det som i dag är Stellenrust Wine Estate.

Verksamheten vid Stellenrust kännetecknas av ett långt utvecklat kvalitets- och miljöarbete. Användningen av gödningsmedel är minimal och vinframställningen är i princip helt naturlig. Men det är det sociala arbetet som blivit Stellenrust främsta signum. Stellenrust är sedan 2010 en av få vinproducenter i världen som uppfyller de långtgående kriterierna för Fairtrade, vilket bland annat garanterar minimilöner, begränsad kemikalieanvändning och arbetsvillkor som främjar hälsa och medinflytande för de anställda. Vid egendomen bor och arbetar många familjer som levt där i generationer. I dag har man låtit ett 70-tal av dessa bli ägare till 100 tunnland mark som familjerna nu brukar för egen del.

Smakprofil
Stellenrust Pillar & Posts är ett ljust, klart rosévin i en fruktig och torr stil med toner av hallon, mogen persika och aprikos. Den eleganta boxen pryds av en vacker stiliserad blomma som symboliserar de blommiga aromerna av fläder och viol. Pillar & Post Rosé är ett mycket lättdrucket och behagligt vin som passar till alla typer av sommarmat, på grill- eller uteplatsen, eller i picknick-korgen. Det är förträffligt till lättare rätter som kycklingklubbor, pajer, pizzasnittar och somriga sallader. Det är också ett elegant vin som fungerar som sällskapsvin och välkomstdryck. Bör serveras något svalt, cirka 12 grader.

Nr 22325: Stellenrust Rosé - Pillar & Post: 12,5 %: 197 kr
Försäljningsstart: 1 mars 2015

Stellenrust
Den familjeägda egendomen Stellenrust Wine Estate grundades 1928 i Stellenboschdistriktet i Coastal Region strax öster om Kapstaden. Vingårdarna i Stellenbosch är kända för sitt mikroklimat där den svala havsbrisen och det tidvis kalla klimatet ger en hög och fin syra medan de varma sommardagarna ger sötma och mognad till druvorna. Det var dock inte förrän sonen Tertius Boshoff tog över som de internationella framgångarna började komma. Han tog hjälp av experten Kobus van der Westhuizen. De planterade nya druvor på stora delar av de 200 hektaren. Stellenrusts odlingar sträcker sig över den berömda ”gyllene triangeln”, som är känd för sina granitjordar och för att man där gör några av de allra bästa röda vinerna i Sydafrika, särskilt på nationaldruvan pinotage. Stellenrust sociala arbete för Fairtrade och ekologisk medvetenhet yttrar sig bland annat i engagemang för hälso- och sjukvård, skolor och åldringsvård. Stellenrust har uppmärksammats stort och belönats med priser och utmärkelser för sina sociala insatser i Sydafrika.

• Odlingarna vid Stellenrust når långt upp i bergen (Bottelary Hills) där havsbrisen och det kalla bergsklimatet utvecklar viner av synnerligen hög kvalitet
    • Många av dem som arbetar vid Stellenrust har vuxit upp där och levt hela sina liv på egendomen
    • Som en av mycket få odlare i världen erbjuder Stellenrust privatpersoner att tillverka ett eget vin med egen etikett, man får till och med stampa sina egna druvor.
    • Stellenrust ligger mycket vackert strax öster om Kapstaden och är omgivet av höga berg med vidsträckta odlingar
  • Heléne Hjort - PR-Vin
    0739-380 380 - helene@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.