Vänsterpartiet Storstockholm

Sten Nordin bränner upp 100tals miljoner av Stockholmarnas pengar

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 09:47 CET

När F! brände upp hundratusen kr väckte det stor uppmärksamhet och en hel del ilska. Det framstår dock som småslantar i jämförelse med de hundratals miljoner som genom högeralliansens inkompetens nu riskerar att försvinna utomlands i Boultbeeskandalen. Vänsterpartiet har föreslagit att staden köper tillbaka viktiga centrum, med början på Rinkeby Torg. Att affären är en katastrof är uppenbart sen länge, nu gäller det att rädda medborgarnas service.

Redan för mer än ett halvår sen avslöjade kontrollbalansräkningen att Stockholmsgrenen av Boultbee går dåligt, och nästa vecka kan det ta ett abrupt slut i en konkurs. Det är alltså ett företag till vilket högeralliansen sålt viktiga delar av stadens infrastruktur; lokaler för affärer, bostäder och serviceinrättningar. I samband med försäljningen gavs de en skattesubvention på 350 miljoner av Stockholms stad, och i november tog Boultbee hem drygt 600 miljoner kronor i aktieutdelning till det engelska moderbolaget. Nu återstår att se om de pengarna återförs för att driva verksamheten vidare, eller om Sten Nordin i praktiken gett hundratals miljoner av Stockholmarnas pengar till privata företagare i England.

-          Boultbeeförsäljningen är ett fiasko utan motstycke, och tyvärr tycks skandalerna aldrig ta slut. Nu är det dags att moderaterna berättar hur de tänker säkra Stockholmarnas skattepengar och lokaler. Vi har lagt ett förslag för att göra detta, och det är hittills det enda förslag jag sett, säger Ann-Margarethe Livh, oppositionsledare (V).

-          Det är skrämmande att moderaterna, som vill driva all politik som om Stockholm enbart vore en affär,  är så dåliga på affärer själva. Det hela vore komiskt om det inte var för att Stockholmarna är de som får betala för moderaternas inkompetens, säger Ann-Margarethe Livh.

För mer info:
Mer info:
Ann-Margarethe Livh 076 1229 103, oppositionsledare (V).

Petter Nilsson, 076 1229 519, pressekreterare (V)