Utrikespolitiska föreningen

Sten Rylander talar ut om sin nya bok om Nelson Mandela

Pressmeddelande  •  2012-03-30 14:09 CEST

Pressmeddelande 2012-03-30

Måndagen den 2a april välkomnar Utrikespolitiska föreningen i Uppsala  Sten Rylander som föreläsare. Rylander har över 30 års erfarenhet av arbete i Afrika som abassadör för Angola, Namibia, Tanzania och Zimbabwe. Hans föredrag kommer att handla om hans nya bok om Mandela och är betitlat ”Nelson Mandela – About Tolerance and Leadership in South Africa and Africa.”

Föredraget är i Sal IX i Universitetshuset, Biskopsgatan 3 Uppsala. Det börjar klockan 19.15. Föredraget kommer att hållas på engelska och ingen tolk kommer att närvara. Alla UF-medlemmar kommer in gratis. Om du inte är UF-medlem kan medlemsskap tecknas i anslutning till föredraget. Det kostar 100 kr, är giltigt i tolv månader och innefattar även en prenumeration av vår tidning Uttryck. Vill du bara lyssna på detta föredrag är inträdet 30 kr för enstaka föredrag. Om du är journalist, kontakta informationsavdelningen senast innan lunch samma dag för gratis inträde och mer information.

Nelson Mandela blir ofta beskriven som en av världens främsta politiska ledare. Den politiska karriär som Mandela har bakom sig med de framsteg som skapades i Sydafrika är minst sagt värd att beundra. Allt från sitt försvarstal vid Rivonia-rättegången 1964 till att bli det fria Sydafrikas första president återberättar en fantastisk resa.

Förre ambassadören Sten Rylander har under sina år som ambassadör i Afrika skapat sig unik kunskap om Mandelas gärningar och ledarskap. I sin nya biografi ”Nelson Mandela” återspeglar Rylander detta och hur Mandela genom ledarskap och tolerans lyckades besegra sina brutala politiska motståndare i Sydafrika. Utrikespolitiska Föreningen i Uppsala är väldigt glada att kunna presentera Sten Rylander för att berätta mer om sin bok.

In English:

The Uppsala Association of International Affairs proudly presents Sten Rylander, who has over 30 years experience of working in Africa, as a lecturer on Monday, April 2. He has been Sweden's ambassador in Angola, Namibia, Tanzania and Zimbabwe and recently published a book about Nelson Mandela. Ambassador Rylander's lecture will be on the topic of Nelson Mandela. It is titled "Nelson Mandela - About Tolerance and Leadership in South Africa and Africa".

The lecture starts at 7.15 PM. Admission costs 30 SEK in cash. Members of UF get in for free. A UF membership can be paid in connection to the lecture. It costs 100 SEK, includes a subscription to our magazine Uttryck and is valid for twelve months.

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                      073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                                 070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                      070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom