Dear Friends AB

Stena Line lanserar vitaminvatten lagom till sommarvärmen

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 14:02 CEST

Från och med den 1 juni 2011 behöver ingen gå törstig ombord på Stena Lines fartyg. Då adderas nämligen vitaminvattnet Cwater, i smakerna citron, granatäpple och persika, till utbudet ombord. – Cwater är en av de första konkreta produkterna som har sitt ursprung i något som vi inom Stena Lines innovationsprocess, berättar Lennart Anselmsson, projektledare för Cwater, Stena Line.

Ett resultat av de anställdas idéer

Stena Line har sedan 2007 arbetat med att utveckla nya innovationer där bolagets alla anställda, runt 5 500 stycken, får komma med förslag på nya produkter och andra förbättringar. Idéerna värderas av en arbetsgrupp som bedömer dem ur bland annat ekonomisk synpunkt. Cwater är en av de produkter som gått från idé till färdig produkt med ett eget varumärke. Cwater är i dagsläget varumärkesskyddad och kommer att säljas ombord på alla Stena Lines färjor i Skandinavien, totalt 15 stycken.

Ett kärt samarbete

Den Göteborgsbaserade byrån Dear Friends har fått uppdraget att ta fram ett nytt koncept med logotyp, grafiskt manér, annonser, kylar samt etiketter för Cwater. Arbetet har varit en spännande utmaning för byrån.

– Vi är en byrå med bred kompetens och det är en rolig utmaning att få vara med och utveckla en ny produkt i den här typen av samarbete, säger Fia Holmström, projektledare på Dear Friends.

Uppfriskande smak i fokus

Cwater är ett komplement till vanligt vatten och ett hälsosammare alternativ till andra sötade drycker på marknaden. Vattnet kommer från Stenkulla Brunn i Bollebygd, där det filtrerats genom rullstensåsar och mossar i över tiotusen år. Under tiden har det berikats med mineraler, ett högt pH-värde och en mycket god smak. Därefter har man förbättrat det ytterligare, med vitaminerna Niacin och Pantotensyra som är bra för huden, håret och ämnesomsättningen. Genom att lyfta fram dessa egenskaper är målet att fånga in målgruppen ombord på Stena Line.

– En av de viktigaste delarna i hela projektet har varit samarbetet med Dear Friends som löpt parallellt ända sedan projektstarten. Det har gett våra produkter en mycket bra förutsättning för försäljningsintroduktionen, säger Lennart Anselmsson, projektledare Cwater, Stena Line.

Ett lekfullt resultat

Dear Friends har tagit fasta på vattnets smak och innehåll och lyft fram dessa delar i designen. Det återspeglas bland annat i logotypen, där begynnelsebokstaven C fått en kvist, och på etiketterna, där lekfulla illustrationer av frukterna fått en central roll.

– Vi ville skapa någonting som stack ut, men ändå kändes stilrent och skandinaviskt för att framhäva ursprungskällan. Dessutom ville vi att den goda smaken skulle synas på flaskan. Man ska bli törstig när man ser den, säger Odaj Mashalla, Art Director på Dear Friends.

Samma sak gäller lekfulla copyn där man får chansen att lära känna frukterna mer på djupet.

– Smakerna är väldigt naturliga, citron är till exempel lite syrlig. Vi ville framhäva de olika smakerna genom att låta varje frukt bli en karaktär som kan tala för sig själv, säger Sara Persson, copywriter på Dear Friends.

Resultatet kommer finnas ombord på alla Stena Lines fartyg från och med den 1 juni 2011.

Arbetsgrupp Dear Friends

Projektledare: Fia Holmström
Art Director: Odaj Mashalla
Copywriter: Sara Persson
AD assistent: Gabrielle Blomdahl

VD och kundansvarig: Roger Brovik +46 704 180 720, roger.brovik@dearfriends.se
Projektledare: Fia Holmström, +46 700 707 073, fia.holmström@dearfriends.se

Med, såklart, vänlig hälsning,

Dear Friends

Dear Friends är en kommunikationsbyrå med ett digitalt fokus. Vi vet att de flesta företag har eller kommer att behöva en större digital närvaro. Och vi vet att de flesta företag vill arbeta med en byrå som har en strategisk kompetens, kan tänka kreativt och arbeta kanaloberoende. Och, såklart, en byrå som har kunskapen och kapaciteten att ta hand om hela jobbet, från idé till färdig lösning.
Dear Friends är vad vi heter, kompisar. Allt vi gör är baserat på jordnära värderingar, där fokus ligger på ärlighet, tillit och att ha roligt.