Lemonwhale

Stena Match Cup satsar på online-upplevelse inför 20 års jubileet med Lemonwhale

Press Release   •   May 20, 2014 18:21 CEST

Stena Match Cup firar i år sitt 20-årsjubileum och avgörs 30 juni-5 juli. Sedan starten 1994 har evenemanget vuxit till att bli Sveriges största publika seglingsevenemang och en av de högst ansedda internationella regattorna i världen.

- Vi kommer satsa stort på att få ut upplevelsen online med video och livesändningar i fokus, säger Fabian Bengtsson, Press Officer för Stena Match Cup från Brandsot. Lemonwhale är vår partner för detta eftersom vårt mål är att jobba med de ledande tekniska systemen. Allt för att öka intresset för vårt event

- Rent teknisk kommer vår plattform för video management användas för att distribuera både dagliga videos och livesändningar till alla världens länder, säger Mattias Engvall, VD på Lemonwhale AB. Sponsorer har möjlighet att kunna publicera video och live-material på sina egna hemsidor med kundanpassade spelare. Allt för att öka värdet både för nyfikna besökare samt sponsorer.

Genom att nå ut till en bredare seglingsintresserad publik, och till de som inte kan närvara på plats tror organisatören och Lemonwhale att intresset för tävlingen kommer att öka avsevärt

genom att de dagliga seglingarna under Sten Match Cup 2104 kommer att kunna följas via Internet.

I årets upplaga av tävlingen kommer totalt kommer 14 lag att delta – förutom åtta lag med Tourkort till Alpari World Match Racing Tour och de två lag som kvalar in via Volvo Spring Cup, delas fyra wildcard ut och vilka de går till avslöjas de kommande veckorna.

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord. De 118 000 besökarna under tävlingsveckan, varav 15 000 var företagsgäster, såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen.

Mattias Engvall
Idungatan 4B | SE-113 45 Stockholm