Arbolito AB Nordic Stevia - SteviaVital®

Steviaproducent vänder blad – Ekologiskt certifikat ger SteviaVital ny växtkraft.

Pressmeddelande   •  Aug 15, 2012 16:23 CEST

– Väntan har varit lång men nu får SteviaVitals kunder och intressenter äntligen bekräftelse på att företagets naturliga sötningsprodukter med stevia är producerade på ett ekologiskt hållbart sätt, säger Leif Nyrén, VD för Arbolito AB Nordic Stevia i ett uttalande under gårdagen. Certifieringar är kostsamma och utdragna processer som kräver att odlingarna övervakas under en längre tid med noggrann kontroll från utfärdaren och vi trodde nog inte riktigt själva på att det skulle hinna bli klart i år. Nu är vi glada att det äntligen skett säger Leif Nyrén.

Företaget har arbetat länge med att ta fram naturliga sötningsprodukter som värnar om människors hälsa i en tid där överkonsumtion av socker och kolhydrater är några av bovarna som lett till bland annat diabetes och övervikt. Kända exempel på sådana naturliga produkter är SteviaVital Extract och SteviaSocker. Man är måna om att hålla en hög kvalitet på sina produkter och har hela tiden varit säker på att den stevia man handlar med har odlats med naturlig gödning och utan kemiska bekämpningsmedel, men nu får man alltså ett efterlängtat kvitto på detta. För företaget är det också en trovärdighet som krävs när arbetar med naturliga råvaror. – Kunderna har efterfrågat en certifierad ekologisk/organisk stevia och nu när vi har det på papper kan vi glatt fortsätta arbeta med nya naturliga produkter, det här har gett oss en bättre växtkraft för framtiden, säger Leif Nyrén. Certifieringen heter BCS ÖKO och är en europeisk kvalitetsstämpel för ekologiskt odlade varor och motsvarar närmast Krav-märkningen i Sverige. I en framtid kommer vi att se över om vi skall fortsätta med just Krav men än så länge tycker vi att denna märkning bäst motsvarar förväntningarna i de europeiska länderna säger Leif.

Fakta
Örten Stevia Rebaudiana Bertoni kommer ursprungligen från Paraguay och Sydamerika där den använts i tusentals år som sötning för bland annat indianernas Yerba-te och som medicinalväxt. Det fina med örten är att den har en naturlig sötma med noll kalorier/kolhydrater. Stevia som i dag finns i livsmedelsindustrin är ett extrakt av bladets söta sk steviolglykosider. Inom EU är steviolglykosider ett nytt livsmedel och blev godkänt den 11 december 2011. Erytritol är en sockeralkohol som finns naturligt i t ex frukt och svamp. Trots att erytritol är en sockeralkohol har även den noll effektiva kalorier/kolhydrater. BCS ÖKO är ett certifikat som berättar att produkten odlats ekologiskt enligt EUs regelverk. Länk: http://www.bcs-oeko.com

Arbolito AB Nordic Stevia tillsammans med det paraguayanska systerbolaget Arbolito Importacion y Exportacion, arbetar med import och export av bland annat steviablad, extrakt och fröer under det egna varumärket SteviaVital® men även genom vidareförsäljning och vidareförädling tillsammans med livsmedelsföretag och andra aktörer.