Bokdagar i Dalsland

Stewe Claeson till Nordiska Novelldagen 24 mars

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 23:37 CET

PROGRAMÄNDRING:

Den 24 mars arrangeras Nordiska Novelldagen i Ed, mitt i Dalsland. Evenemanget genomförs för sjätte gången i ordningen i regi av Bokdagar i Dalsland. En programändring inför helgen innebär att Stewe Claeson (SE) gästar  Novelldagen istället för Johanna Holmström (FI). Totalt kommer nio nordiska novellister att stå för en litterär heldagsupplevelse denna lördag.

Stewe Claeson har ofta nämnts i Augustprissammanhang, bland annat för boken ”Rönnduvan glöder”, som är ett skoningslöst porträtt av Esaias Tegnér och innebar ett publikt genombrott. 2009 kom ”Än jublar fågelsången” som kretsar kring en kärlekshistoria, och som har förlagts till förra sekelskiftet. Det är ett Sverige präglat av folkrörelser som Stewe Claeson skildrar, nykterhetsrörelse och arbetarkamp, samt hotande storstrejk. Han har också gjort stora insatser för att sprida kunskap om amerikansk lyrik och har gjort tolkningar av Ezra Pound och Louis Simpson. Stewe Claeson är flerfaldigt belönad med litterära utmärkelser som Svenska Dagbladets litteraturpris, senast Tegnérpriset och Stina Aronssons pris (Samfundet De Nio. Hans senaste bok ”Mördaren är död” utkom februari 2011.

Vi hälsar varmt välkomna till en helg i novellens tecken!

Övriga författare är: Leo Lundberg (Åland), Mats Kempe (SE), Bjarne Breiteig (NO), Sonja Nordenswan (Åland), Per Planhammar (SE), Oline Stig (SE), Edvard Hoem (NO), Levi Henriksen (NO) och Dalslands Litteraturpristagare Peter Bergting (SE)

Mer info: www.bokdagaridalsland.se
Pressinfo: moa@bokdagaridalsland.se / 0703560287

Bokdagar i Dalsland - ett nordiskt centrum för litterära upplevelser - www.bokdagaridalsland.se