Svenska Turistföreningen, STF

STF satsar på naturnära fjällupplevelser i vinter

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2003 16:59 CET

När Svenska Turistföreningen (STF) nu lanserar vinterutbudet 2003/2004 är det de naturnära fjällupplevelserna som står i fokus. Utbudet kretsar kring föreningens fjällanläggningar i Dalarna, Jämtland och Lappland. Alternativen är många, såväl för barnfamiljer och stressade storstadsmänniskor som för skidfantaster och äventyrare.

STFs fjällvärld skiljer sig en hel del från den fjällvärld man kommer i kontakt med på de vanliga vintersportorterna. Istället för utbredda liftsystem, pistade backar och after ski erbjuder STF orörd natur, storslagna vyer och avkoppling. Arrangemangen innefattar allt från telemarks- och randonée-kurser till snöskovandringar och hundspannsturer. Men en minst lika viktig del utgörs av att bara må gott, hämta nya krafter och njuta av tystnaden och den friska luften. Det finns en mängd olika alternativ både för dem som vill utforska den svenska fjällvärlden på egen hand och för dem som hellre deltar i kurser och arrangemang tillsammans med andra.

STFs fjällstationer, fjällstugor och fjällnära vandrarhem riktar sig till olika målgrupper. Vill man uppleva fjällen lite som de var förr i tiden ska man bege sig till fjällstationerna i lappländska Saltoluokta eller jämtländska Blåhammaren. Båda anläggningarna ligger i väglöst land och är mötesplatser för dem som sätter avkoppling, gemyt, levande ljus och god mat i första rummet. De bästa barn- och familjeanläggningarna ligger i Grövelsjön i Dalarna och Vålådalen i Jämtland. Det finns gott om roliga och trygga aktiviteter för barn i alla åldrar och båda anläggningarna ger en bra introduktion till den svenska fjällvärlden. De fjällnära vandrarhemmen är bra utgångs-punkter för både längd- och utförsåkning. Flera av dem har både turområden och liftsystem inom nära räckhåll.

Längst uppe i norr erbjuder Abisko storslagna vyer, flammande norrsken och sköna turer längs Kungsleden. Här finns också linbanan som leder upp till fjället Nuolja med den omtalade offpiståkningen. Jämtländska Storulvån visar upp ett mjukare och mer lättillgängligt fjällandskap. Storulvåns Fjällstation är dessutom ett av Sveriges största telemarkscenter med kurser för såväl nybörjare som mer vana åkare. De mest högalpina upplevelserna väntar i Kebnekaise i Lappland och Sylarna i Jämtland. Kamvandring, skidbestigning, isklättring och lavinkurser är några av de arrangemang som vänder sig till de mer äventyrslystna och vana skidåkarna.

I STFs vinterutbud finns cirka 80 olika kurser och arrangemang, 17 av dessa är märkta med ”Naturens Bästa”, vilket gör att STF befäster ställningen som Sveriges största ekoturismarrangör. Alla anläggningar, kurser och arrangemang presenteras här på föreningens hemsida (direktlänk). En stor del av utbudet presenteras också i medlemstidningen Turist. STFs vinterbroschyr kan hämtas på föreningens vandrarhem och fjällanläggningar, på turistbyråer och på samtliga Team Sportia-butiker. Katalogen kan även beställas kostnadsfritt från STF Resor på telefon 020-29 29 29.

Fria pressbilder från STFs vinterutbud finns i bildarkivet.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Krüger, informatör STF, tel 08-463 21 86 eller
070-343 21 86, e-post johan.kruger@stfturist.se
Pelle Andersson, informationschef STF, tel 08–463 21 37,
e-post pelle.andersson@stfturist.se

Fakta om STF
Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med närmare 340 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kulturupplevelser. I verksamheten finns 315 vandrarhem, nio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist. Lokalt anordnas aktiviteter i 84 föreningar. STF har sitt kansli i Stockholm, tel 08-463 21 00.