Svenska Turistföreningen, STF

STFs årsbok 2009 ifrågasätter myterna om vad som är svenskt

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 15:25 CET

I ”Äkta svenskt – en mångfaldig resa i tiden” behandlas svenskheten i ett brett perspektiv. Svenska Turistföreningens årsbok 2009 handlar om vad som är typiskt svenskt och varför det har blivit så. Boken lyfter fram gamla sanningar men slår också hål på moderna myter.

I fjorton fristående kapitel granskas det vi brukar tala om som karakteristiskt för vårt land, från dalahästar via svensk inredningsdesign till husmanskost, sportens hjältar, språk, industri, djur och natur, religion, turism, arkitektur och musik. Något genuint svenskt som förblivit opåverkat genom tider av invandring och internationella strömningar går knappast att finna. Den röda tråden genom boken är att allt vi kallar svenskt är resultat av invandring på olika sätt. Att Svenska Turistföreningens årsbok 2009 valt invandring som tema kan säkert förvåna några läsare. Men ämnesvalet är naturligt.

– Devisen ”Känn ditt land” har ju varit föreningens motto ända sedan starten 1885. I den här boken går resan bakåt i historien, och genom att blicka bakåt kommer läsarna också att kunna fundera framåt. Vem är svensk och vad är egentligen äkta svenskt? Dessa frågeställningar är inte så självklara som vi vid första anblicken tror, säger chefredaktör Anders Tapper.

Svenska Turistföreningens årsböcker har en unik ställning inom svensk facklitteratur. Äkta svenskt är den 124:e i ordningen och totalt har nu föreningens årsböcker tryckts i dryga 17 miljoner exemplar.

Både 2007 års bok Brott och Trakt, och 2008 års Svenska Parker har tilldelats det ärofyllda Publishingpriset för besöksguider. Upplagan för Äkta Svenskt är 174 000 exemplar. Årsboken kan köpas hos STF, den är även en förmån för föreningens medlemmar.

Högupplöst bild på omslaget:

För ytterligare information, bilder, recensionsböcker , vänligen kontakta:
Anders Tapper, chefredaktör,
telefon 08-463 22 11,
e-post anders.tapper@stfturist.se

Jenny Engström
Svenska Turistföreningen

Rosenlundsgatan 60
Box 17 251/ 118 63 Stockholm
Tel 08-463 21 34 / Fax 08-678 19 58 / Mobil 0735-45 26 44
e-post: jenny.engstrom@stfturist.se / www.svenskaturistforeningen.se

Vi finns där du minst anar det
Hitta ditt smultronställe kring våra 320 vandrarhem, tio fjällstationer och 43 fjällstugor längs vandringsleder i de svenska fjällen. Upptäck något nytt eller utveckla det du redan gillar. Prova på några av våra tusentals aktiviteter lokalt där du bor eller i närheten av våra anläggningar. Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer med ca 300 000 medlemmar. Bli medlem och upptäck Sverige på www.svenskaturistforeningen.se!