BON Agentur

STIEG LARSSON-PRISET delades ut idag kl. 12.00 till Vilma Núñez de Escorcia

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 15:34 CET

Stieg Larsson-priset 2011 delades ut till Vilma Núñez de Escorcia

Vilma Núñez De Escorcia tilldelas Stieg Larsson-priset 2011 för hennes långa kamp för kvinnors rättigheter och mot Nicaraguas orättfärdiga abortlagstiftning. Hon har, oavsett regering, rakryggat hållit fast vid sina ideal och i stark motvind kämpat för att göra vardagen bättre för sitt lands kvinnor. Hennes strävan utgår från principen om människors lika värde. Helt i Stieg Larssons anda.

- Priset kommer att fungera som en sköld för mig, säger Vilma Núñez de Escorcia.
- Första känslan var överraskning, sedan glädje och stolthet, fortsätter hon.

Vilma Núñez de Escorcia, född 1938, har varit aktiv i kampen för mänskliga rättigheter i Nicaragua sedan studenttiden under diktatorn Somoza. 1968 utnämndes hon till landets första kvinnliga brottsmålsadvokat. 1979 blev hon vice ordförande för Nicaraguas Högsta domstol och 1988 ombudsman för mänskliga rättigheterna i Nicaragua. 1990 grundade hon organisationen för mänskliga rättigheter CENIDH (Centro Nicaragüense de Derechos Humanos). Hon var mellan 2001 och 2009 vice ordförande för den Internationella federationen för de mänskliga rättigheterna (FIDH). Nu är hon organisationens representant vid de Amerikanska staternas organisation, OAS.

Vilma Núñez de Escorcia har framför allt gjort sig ryktbar genom sitt mod. Hon har kämpat för kvinnornas rättigheter både mot Arnoldo Alemáns liberala regering och mot sina före detta bundsförvanter bland sandinisterna. Hon har framför allt arbetat hårt för att riva upp det totalförbud mot abort som den sandinistiska regeringen införde 2006. Detta har gjort att hon hotats till liv och egendom.

- Vilma Núñez De Escorcia och hennes organisation har en helt grundläggande roll i att ställa strålkastarna på regeringens handlande eller icke-handlande. Abortmotståndet är politiskt, religiöst, institutionellt, och ibland, kanaliserat genom främlingsfientliga ideologier och partier. Men om aktivister möter ett tufft debattklimat i Europa, möter Vilma också förföljelse, trakasserier, hot om våld och t o m våld, säger Åsa Regnér, RFSUs generalsekreterare. RFSU har varit en amarbetspartner i årets prisutdelning.

Juryn består av tidskriften Expos chefredaktör Daniel Poohl (ordförande), Sveriges Radiojournalisten Cecilia Bodström, advokat Claes Borgström, författaren Per Olov Enquist, och Kooperation utan Gränsers VD Anneli Rogeman.

-----------------------------------------------------------------

IKVÄLL hålls ett seminarium kl. 16.30 på hotell Rival:

ÄR ABORTRÄTTEN HOTAD - i världen, i Europa, i Sverige?

Med Vilma Núñez de Escorcia, Åsa Regnér, RFSUs generalsekreterare, och Maria Leissner, ambassadör, i ett samtal lett av journalisten Karin Alfredsson.

Hotell Rival, Mariatorget 3. Fri entré.

Kontakt Malin Nasiell, tel. 076-109 89 32.