Storsjöyran Evenemang

Stiftelsen är klara för Storsjöyran

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 09:39 CET

Det är inte alla band som säljer fyra gånger platina av sin debutsingel. Det är ännu färre som gör det innan de knappt stått på scen för första gången. Men det har Stiftelsen gjort. Extra imponerande med tanke på att bandet, med Takidas Robert Pettersson i spetsen, började under så anspråkslösa former. Det som startade som ett enkelt hobbyband, ett tillfälle att spela med barndomskompisar och testa att skriva på svenska, ledde med släppet av låten  "Vart jag än går" i en rasande fart till toppen på singellistan, Spotify, iTunes och Digilistan. Lägg därtill framgångar på Svensktoppen och succé med albumet "Ljungaverk"som släpptes i höstas och sålde platina det med. Man kan konstatera att Robert Pettersson nu startat två band som inte kan betraktas som annat än rena fenomen.

Med sin okonstlade direkthet har Stiftelsen skapat sig en lika stor som hängiven skara följare. En publik vars bredd få svenska band kan konkurera med idag. Först i januari hade bandet sin premiärkonsert, följd av en Sverigeturné som pågår nu. . Till Yran kommer Stiftelsen fredag den 26 juli.

Klara för festivalen sedan tidigare är bl a Bad Religion (US), In Flames,
Crystal Castles (CAN), First Aid Kit, Mando Diao och Ulf Lundell. Storsjöyran pågår mellan den 26-27 juli.