STIGA Sports AB

STIGA SPORTS SPELAR ÅTER I BLÅGUL DRÄKT

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2018 09:56 CEST

Investeraren Staffan Persson förvärvar tillsammans med sonen Fredrik Persson (via Nortal Investments AB) 50% av aktierna i STIGA Sports AB, en svensk nationalklenod inom sport och fritid.

– I en bransch på kraftfull frammarsch är STIGA Sports ett framgångsrikt varumärke med en stark internationell marknadsposition och ett attraktivt sortimentsutbud. Vi ser en enorm expansionspotential för bolaget, inte minst i Asien. Vi är stolta över att kunna få vara med och bidra till utvecklingen under överskådlig tid. Vi ser också fram emot att bli ägare ihop med familjen Bandstigen som delar vår uppfattning om att arbeta vidare med bolaget utan någon exitstrategi, uppger Staffan Persson.

– Att få en affärspartner med stor erfarenhet av att driva framgångsrika bolag, och som värnar om det familjeägda entreprenörskapet, är något vi värderar högt. Det känns också oerhört stimulerande att en så kompetent kraft delar vår tydliga vision om företagets framtidsmöjligheter. Vi har höga förväntningar på vad vi ska kunna åstadkomma tillsammans med Staffan och Fredrik, säger ägarfamiljens talesperson, tillika ordföranden i STIGA Sports AB, Ankie Bandstigen.

STIGA Sports VD Andreas Zandrén är också optimistisk.

– Efter 23 år med amerikanskt delägarskap – det är från börsnoterade bolaget Escalade Sports som Nortal Investments förvärvat den femtioprocentiga aktieposten – ser jag redan många positiva effekter av att ha alla ägare på hemmaplan. Vi kommer även i fortsättningen att ha ett samarbete med Escalade Sports, men då i egenskap av vår licenstagare i Nordamerika.

– Det som nu närmast ligger framför oss är att intensifiera arbetet med att utveckla våra exportmarknader och att nå ut internationellt med fler enheter i vårt sortiment. Vi är övertygade om att det finns mycket goda förutsättningar att lyckas, avslutar Andreas Zandrén.

Staffan Persson har sedan 1989 investerat i ett flertal bolag som till exempel Neonet, Unibet, Dibs, Cinnober, Synthetic MR och Pled Pharma. Han är även majoritetsägare i anläggningsbolaget Sveab.

STIGA Sports är ett av Sveriges mest etablerade företag inom sport- och fritidssektorn. Rötterna kan härledas till småländska Tranås, där företaget grundades 1934. STIGA Sports två största produktgrupper är bordtennis och vinterlek. 2017 omsatte STIGA Sports AB cirka 400 miljoner kronor med ett EBIT-resultat på omkring 10 procent. De största marknaderna är de nordiska länderna, Kina, Japan, Nordamerika och Tyskland.

För ytterligare information går det bra att kontakta:

Ankie Bandstigen, 073 445 96 75, ankie.bandstigen@stigasports.se

Staffan Persson, 070 321 00 98, sp@swediacapital.se