Stille AB

Stille tecknar agenturavtal med Henkel - blir skandinavisk agent för Indermil®

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 09:09 CEST

Stille AB (publ), noterat på NGM-listan, har tecknat ett skandinaviskt agenturavtal med Henkel Loctite Ltd. Ireland, ett företag inom Henkel koncernen, avseende produkten Indermil® Tissue Adhesive. Avtalet innebär att Stille får exklusiv rätt att marknadsföra, sälja och distribuera vävnadslimmet Indermil® Tissue Adhesive till kunder inom sjukvårdssektorn på den skandinaviska marknaden.

Avtalet som är treårigt avser skandinaviska distributionsrättigheter för vävnadslimmet Indermil® Tissue Adhesive.

Indermil® Tissue Adhesive är ett flytande hudlim som används för att försluta mindre hudsnitt. Limmet härdar när det kommer i kontakt med hud och bildar en tunn hinna som håller samman såret. Limmet håller ihop såret till dess att sårytan läkt och faller därefter naturligt bort efter 7 – 10 dagar. Indermil® är lättflytande, lätt att applicera och kräver endast ett lager. Produkten introducerades 1996 i England och är godkänt enligt Medical Device i Europa, CE och av FDA i USA. Indermil® tillverkas av Henkel i Dublin på Irland.

– Indermil är en innovativ produkt som ger goda estetiska resultat. Produkten kompletterar våra övriga produkter väl och är lätt att addera till vår övriga portfölj, säger Claes Stenlander, VD för Stille.

Henkelkoncernen har 50 000 medarbetare världen över och omsatte under 2003 MEU 9 436. Henkelgruppens produkter finns representerade i 125 länder.

– Vi är stolta över att Stille nu representerar oss på den skandinaviska marknaden. Stille är med sitt kunnande, kvalitetstänkande och distributionsnät rätt partner för oss, säger John Tennant, Director Business Development, Biomedical Group, Henkel.

För ytterligare information:
Claes Stenlander, VD, Stille, tel. 08-588 580 00 eller 016-15 31 00 alt. mobil. 0730-333810
John Tennant , Director Business Development, Biomedical Group, Henkel, tel. +44 (0)1707 358804

Besök även www.stille.se och www.henkel.com

Stille AB är ett svenskt medicintekniskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför kirurgiska instrument samt undersöknings- och genomlysningsbord. Stille AB grundades 1841 med fokus att utveckla innovativa produkter med hög precision och kvalitet. Stille AB med 57 medarbetare har kontor i Solna, Eskilstuna och Dallas/USA och är noterat på NGM-listan.