Nutida Svenskt Silver

Klara Eriksson
STILLEBEN MED SÅGAT SILVER
1 - 19 september 2007

- Jag vill visa en avskalad osminkad version av modernt silversmide, säger Klara Eriksson. Hennes uttryck är rakt och destillerat men samtidigt i högsta grad levande. Föremålen är skapade med såg, hammare och polérstål, silversmedens mest elementära verktyg. Med hjälp av dessa tekniker får hon sitt silver att skimra, bukta och glänsa.

Klaras skålar har lånat sina mönster från virkade gamla dukar och spetsar. Konturlinjen tecknar hon med sågen direkt på skålen. Ytan vibrerar efter hammarens slag och den fritt tecknade linjen ger föremålet nerv. Resultatet är raffinerat i all sin enkelhet.

Hennes vardag kretsar kring bruksföremål och ursprungliga tekniker.
- Jag fascineras av föremål som fått sin patina av vardagen, enkla ting där människan lämnat spår efter många års användande.

I hennes silver är svunna tider ständigt närvarande. 1600-talets holländska stillebenmåleri har inspirerat till utställningens form och komposition; mörker och ljussättning.

Klara Eriksson är medlem i Nutida Svenskt Silver sedan år 2002. Detta är hennes första separatutställning i Nutidas lokaler på Arsenalsgatan 3 i Stockholm.

Utställningen pågår till den 19 september.

VÄLKOMMEN !

BAKGRUND I KORTHET:
Klara Eriksson är född 1972 i Torsby, Värmland.
Utbildning: Hantverkets folkhögskola i Leksand 1993-95 samt Konstfack 1995-2001. Nu bor och arbetar hon i Stockholm.
Efter studierna bildade hon utställningsgruppen LOD tillsammans med fem andra silversmeder, flera av dem jämnåriga studiekamrater från Konstfack. Välrenommerade LOD har sedan starten 2001 medverkat i ett stort antal utställningar i Sverige såväl som internationellt, bl.a. i Japan, Holland, Belgien, USA och Serbien.

NUTIDA SVENSKT SILVER, Arsenalsgatan 3 i Stockholm.
Öppettider: måndag - fredag 11-18, lördag 12-16.